Smartphonegebruikers niet erg loyaal aan telefoonmerk

Er worden nog steeds flink wat smartphones verkocht. Toch blijkt dat de fabrikanten hun best moeten doen om klanten aan zich te binden. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK.Van de smartphonebezitters zegt 56 % nog niet te weten wat hun volgende telefoon zal worden. Alleen Apple heeft een flink aandeel van trouwe klanten.

Naast de geboden hardwarefeatures wordt ook het gebruiksgemak steeds belangrijker. Als meerdere gewenste functies het niet doen zoals de gebruiker dat verwacht, zal de telefoongebruiker snel geneigd zijn naar een ander merk over te stappen.

Van de ondervraagde smartphonegebuikers is ongeveer 25 % van plan loyaal te blijven aan het besturingssysteem dat op hun telefoon gebruikt wordt. Voor Applegebruikers is dat het hoogste, daar is 59 % van plan bij iPhone te blijven. Microsoft Phone-gebuikers scoren hier het laagst, daarvan is 21 % van plan bij het Microsoft Phone-os te blijven. Van de BlackBerry-gebruikers is 35% loyaal. Van de Google Android-gebruikers is dat 28% en voor Symbian-telefoons 24 %.

De verkoop van smartphones is het afgelopen kwartaal flink gegroeid en zal naar verwachting voor heel 2010 met ruim 50% groeien.

Bron: Reuters

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten