Ruim 4000 smartwatches verkocht in Nederland

In 2013 zijn in Nederland bijna 4300 smartwatches verkocht. De meeste daarvan gingen in het laatste kwartaal over de toonbank, blijkt uit de laatste cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

Eind september kwamen Sony en Samsung met respectievelijk de Smartwatch 2 en de Galaxy Gear, de populairste slimme polsklokjes van het moment. Het onderzoeksbureau merkt wel op dat er niet naar álle horloges is gekeken. Volgens GfK gaat het alleen om horloges die draadloos in verbinding staan met een smartphone, zoals de Samsung Galaxy-telefoons of andere Android-modellen.

Eindejaarsgekte
De verkoop ging vooral in de laatste drie maanden hard, vanaf het moment dat Sony en Samsung hun modellen introduceerden. Ruim driekwart van de verkochte modellen is één van deze smartwatches. De rest komt van slechts twee andere fabrikanten.

Smartwatches zijn horloges met een eigen besturingssysteem (meestal Android) erop, waarop de gebruiker snel informatie kan aflezen. De smartwatch wordt gekoppeld aan een smartphone, zodat berichten, emails en andere meldingen direct op het horloge binnenkomen.

In opkomst
Smartwatches zijn flink in opkomst. In het onderzoek ondervroeg GfK mensen naar hun interesse in slimme horloges. Ondanks het feit dat er nog maar weinig op de markt zijn, gaf 12% van de ondervraagden aan binnenkort een smartwatch te willen kopen. Hoogstwaarschijnlijk komt Apple dit jaar met zijn eigen horloge, de iWatch.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten