abonneren

Risico diefstal Second Life-geld en WoW-wapens groeit

In virtuele community's, zoals World of Warcraft en Second Life, kunnen internetters met hun avatar een ontwikkeling doormaken door vaardigheden op te doen of virtuele goederen of geld te vergaren. In veel gevallen zijn deze om te zetten in echte valuta, zoals Amerikaanse dollars of euro's.
En als het om echt geld gaat, dan kun je er donder op zeggen dat dat kwaadwillenden aantrekt...

Hackers proberen via spyware accountinformatie te achterhalen en virtuele bezittingen te ontvreemden. Deze worden vervolgens aangeboden via veilingsites. Dit is een sterk groeiend probleem, volgens internetbeveiliger Trend Micro. Het bedrijf heeft in 2006 al ruim 3.600 aan gamegerelateerde spyware-uitbraken geïdentificeerd.

Trojan spyware gericht op online games als Second Life, World of Warcraft, Lineage en andere heeft volgens Trend Micro kenmerken van georganiseerde witwaspraktijken. RMT - Real Money Transaction of Real Money Trading - is een belangrijk onderdeel van de online gamewereld. Zo kunnen spelers van World of Warcraft items als wapens, kleding en zelfs geld verhandelen. Via trojan spyware die is 'verstopt' in virtuele community's, achterhalen hackers accountgegevens van nietsvermoedende gebruikers. Vervolgens loggen ze in, stelen de online bezittingen en bieden deze te koop aan of zetten ze om in echte valuta. Het is lastig om deze virtuele dieven te vervolgen, aangezien internetters in tegenstelling tot bijvoorbeeld banken vaak geen aangifte doen van online diefstal.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Laatste reactie