Remix!. Verslag PCM's Remix-wedstrijd 2004

Juni moet de drukste remix-maand ooit geweest zijn. Reden? U reageerde massaal – waarvoor dank – op onze Remix-wedstrijd.

Op het web Weten hoe de winnende remix'en klinken? Surf dan snel naar PCMweb. Hier staan de zes winnende mixen in mp3-formaat. Let wel, omwille van auteursrechten gaat het hier om fragmenten. Ook leest u hier het uitgebreide verslag van de prijsuitreiking (én het juryrapport). Misschien herinnert u het zich nog: op de dvd bij PCM juni stond het nummer Cincomanos van Gabriel Rios, opgeknipt in kleine samples. Topproducer Jo Bogaert en muzikant Gabriel Rios stelden de lezers van PCM (en haar zusterblad Computer Magazine) in de gelegenheid dit nummer geheel naar eigen smaak te remixen. De schone taak aan Rios en Bogaert om de remixes te beoordelen. Een behoorlijke klus, zo blijkt! Belangrijkste criterium is dat de juryleden verrast willen worden. Hier zijn veel lezers goed in geslaagd. Zo zorgt de stevige gabberversie van Cincomanos voor enige opschudding in de studio en een andere remix doet weer denken aan een corrupt databestand, zoniet behoorlijk defecte opnameapparatuur. Andere opvallende inzendingen zijn een georchestreerde versie (rijp voor de Last Night Of The Proms), een calypso-versie compleet met steel drums, een rockversie met stevige gitaren en de Level 42-achtige remix met een op hol geslagen 'slapping bass'. Uiteindelijk blijven uit de enorme hoeveelheid inzendingen zes winnaars over. Goed geslaagd De zesde plaats is voor Walter Baeyens, alias DJ Walter. Hun funky remix met aanstekelijke drums en vlot lopende baslijn bevat een goede vocale opbouw en structuur. De subtiele drop-beats en goed gedoseerde effectjes resulteren in een sound die rijp is voor de clubs. Jack & Walter gebruikten Reason 2.0 voor hun remix. Nummer vijf is Dennis Fanggidaej. Zijn mix voelt aan als een live-optreden. Dit komt omdat hij subtiel gebruik maakt van stemsamples en omdat het accent ligt op de instrumenten, in dit geval: drums en piano. De complexe drumpartijen variëren van het begin tot het einde, zonder te ontsporen. Dennis gebruikte Sonar Studio en een Yamaha SW100XG geluidskaart. Het duo Houwen & Rysman eindigt op de vierde plaats. Hun geslaagde commerciële remix doet denken aan een leuk feestje. Minder origineel dan de overige winnaars, maar wél beter dan de tientallen andere commerciële remixes die we opgestuurd kregen. Houwen & Rysman beschikken over een fraaie homestudio, met behalve een pc ook échte synthesizers, drumcomputers enzovoorts. Op nummer drie eindigt Don Fady, alias Kristof Morlion met de Late Knight Mix. Mooie warme synthesizerklankjes, een welgemikte piano-roll, een eenvoudige baslijn met leuke variaties, goed ingepaste vocals en verfrissende arpeggio's. Geen voor de hand liggende keuze, maar wel goed uitgevoerd. Dit product is gewoon af! Gemaakt met Reason 2.0. Op de tweede plaats is geëindigd Stephen Dhondt. Het heeft even geduurd voor we zijn identiteit konden achterhalen, omdat Stephen ons een blanco cd in een dito hoesje stuurde. Opvallend aan deze remix is dat de drums heel nadrukkelijk (samen met de gitaar) als primair instrument worden gebruikt. Halfweg het nummer duiken verrassende dropbeats op die het geheel niet onderuit halen. Hoofdprijs Over de hoofdprijswinnaar van deze wedstrijd is de jury het snel eens: Hendrie Feringa uit Leeuwarden (Nederland) maakte een heel intieme, minimalistische versie van Cincomanos. De zogeheten Perilla Blanca (witte sik) joeg Gabriel Rios de stuipen op het lijf, telkens opnieuw. Ook Jo Bogaert omschrijft de remix als vervreemdend waarin de tekst bijzonder goed tot zijn recht komt. Zo gebruikt Hendrie Feringa voornamelijk samples en klanken die standaard bij Fruityloops Studio worden geleverd waarbij de vocals van Gabriel Rios subtiel zijn ingepast in de structuur. Jo Bogaert tijdens de prijsuitreiking: 'Ik wou dat ik deze remix had gemaakt'.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten