Radiohead-fans mogen zelf prijs nieuwe album bepalen

© CIDimport

Radiohead-fans mogen zelf prijs nieuwe album bepalen

Geplaatst: 2 oktober 2007 - 05:10

Aangepast: 17 november 2022 - 08:47

Redactie ID.nl

Rockband Radiohead biedt deze maand het nieuwe album 'In Rainbows' ter download aan op zijn website. En om piraterij tegen te gaan mogen fans zelf bepalen wat ze voor het album willen betalen. De wereldwijde muziekverkoop is al jaren aan het dalen en de muziekindustrie zit met zijn handen in het haar over hoe ze dit kunnen tegenhouden of zelfs omkeren.

Rockband Radiohead biedt deze maand het nieuwe album 'In Rainbows' ter download aan op zijn website. En om piraterij tegen te gaan mogen fans zelf bepalen wat ze voor het album willen betalen.

De wereldwijde muziekverkoop is al jaren aan het dalen en de muziekindustrie zit met zijn handen in het haar over hoe ze dit kunnen tegenhouden of zelfs omkeren. Radiohead heeft besloten om niet langer op initiatieven uit de industrie te wachten, maar om het heft zelf in handen te nemen.

Het zevende album van Radiohead, genaamd ‘In Rainbows', is vanaf 10 oktober in MP3-formaat te downloaden via de website Radiohead.com. De muziektracks hebben geen DRM-beveiliging en kunnen daarom op alle digitale mediaspelers worden afgespeeld. De fans kunnen zelf bepalen wat ze voor het album overhebben zodat ze nooit het gevoel hoeven te hebben dat ze teveel voor het album hebben betaald.

Radiohead komt ook met een special-edition box van het album dat 40 pond ($82) zal kosten. In de box zitten twee vinyl albums, een cd-versie van het nieuwe album, een tweede cd met extra nummers en art en foto's van de band. Radiohead zal het album in 2008 op de traditionele manier uitbrengen.

Radiohead kan het album op deze manier distribueren omdat het geen contract meer heeft met een platenmaatschappij. Doordat de band een grote groep bestaande fans heeft, kan het direct verkopen aan de doelgroep.

"Zij zijn de eerste band die waarmaken wat ze zeggen," zegt Gareth Grundy, redacteur bij het tijdschrift Q Music. "Ik denk dat andere succesvolle bands er naar kijken en indien het werkt ook zullen doen."

Volgens Grundy is het traditionele businessmodel van de muziekindustrie verpest door het internet. "De industrie probeert nog steeds te bedenken welk nieuw model of welke nieuwe modellen nodig zijn."


Website

: radiohead.com

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten