abonneren

Radiohead: Cijfers comScore kloppen niet

Volgens onderzoeksbureau comScore heeft maar 40 procent van Radioheads fans betaald voor het nieuwe muziekalbum. Volgens de band klopt dit percentage niet. Radiohead wil zelf geen exacte cijfers geven, maar in een verklaring aan muziekzender MTV zegt de band dat comScore's cijfers "totaal inaccuraat" zijn.Radiohead verkocht zijn nieuwe album viazijn eigenprivé-site. Hierdoor kan niemand - buiten Radiohead om - weten hoe goed of slecht het album is verkocht.

Bureau comScore denkt dat 40 procent van de Amerikaanse fans een bedrag - hoe klein ook - heeft neergeteld om het nieuwe album te kunnen downloaden. Volgens comScore is het gemiddelde bedrag dat fans hebben betaald $8,05. Er waren minder buitenlandse fans die voor het album betaalden (36 procent) en tevens betaalden zij gemiddeld minder voor het album ($4,64).

Ondanks de kritiek van Radiohead staat comScore nog steeds achter zijn analyses. "Door de grootte van de voorbeeldgroep en het beperkte aantal onderzochte waarden is er een kleine foutmarge", zegt senioranalist Andrew Lipsman.

Omdat Radiohead zelf geen cijfers bekendmaakt - volgens de band zijn ze niet voor ‘publieke consumptie' - is het nu een "Ja/Nee"-discussie geworden. Het publiek zal waarschijnlijk nooit te weten komen hoe het gedurfde experiment daadwerkelijk is gegaan.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Laatste reactie