'Quadcore niet interessant voor gamers'

Volgens The Inquirer is de industrie het unaniem eens met de stelling dat quadcore geen voordelen brengt voor gamers. Gamedevelopers zien voordelen in twee cpu's, maar daar houdt het mee op. De gamesprestaties zijn niet makkelijk schaalbaar.Gamestudios zeggen dat het ombouwen van een game voor meerdere threads ongeveer een jaar kost, en dat er in het optimale geval niet meer dan 20 tot 30 procent snelheidsverbetering te zien zal zijn.

Een typisch multicore scenario zou als volgt zijn: één core is bezig met physics en 'collision detection' (botsingsdetectie), de tweede core zou de artificial intelligence af kunnen handelen. Een eventuele derde core zou dan ook nog mee kunnen helpen aan het berekenen van grafische data. Het nadeel is dat cores 2 en eventueel 3 altijd aan het wachten zijn op core 1. Aangezien games geen parallelle applicaties zijn, is het onzinnig om meer cores te gebruiken als al deze cores bijna constant aan het wachten zijn.

Quadcore lijkt dus niet geschikt voor games. De vraag is: wie profiteert er wel van quadcore? Het antwoord zit hem in rendering en servers. Wie Photoshopt en films bewerkt in Premiere zit gebakken met vier cores. Gamers kunnen hun geld beter investeren in een snellere dualcore-processor.

Bron: The Inquirer

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten