Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

'Quadcore niet interessant voor gamers'

Volgens The Inquirer is de industrie het unaniem eens met de stelling dat quadcore geen voordelen brengt voor gamers. Gamedevelopers zien voordelen in twee cpu's, maar daar houdt het mee op. De gamesprestaties zijn niet makkelijk schaalbaar.Gamestudios zeggen dat het ombouwen van een game voor meerdere threads ongeveer een jaar kost, en dat er in het optimale geval niet meer dan 20 tot 30 procent snelheidsverbetering te zien zal zijn.

Een typisch multicore scenario zou als volgt zijn: één core is bezig met physics en 'collision detection' (botsingsdetectie), de tweede core zou de artificial intelligence af kunnen handelen. Een eventuele derde core zou dan ook nog mee kunnen helpen aan het berekenen van grafische data. Het nadeel is dat cores 2 en eventueel 3 altijd aan het wachten zijn op core 1. Aangezien games geen parallelle applicaties zijn, is het onzinnig om meer cores te gebruiken als al deze cores bijna constant aan het wachten zijn.

Quadcore lijkt dus niet geschikt voor games. De vraag is: wie profiteert er wel van quadcore? Het antwoord zit hem in rendering en servers. Wie Photoshopt en films bewerkt in Premiere zit gebakken met vier cores. Gamers kunnen hun geld beter investeren in een snellere dualcore-processor.

Bron: The Inquirer

Geschreven door: Xander Hoose op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie