iOS 8 wordt veel privacyvriendelijker dan zijn voorgangers. Apple zet met het nieuwe mobiele besturingssysteem stevig in op veiligheid en anonimiteit, met een aantal erg prettige functies. Apple-baas Tim Cook zette gisteren een open brief aan alle klanten online waarin hij stelt dat het bedrijf de privégegevens van gebruikers niet ziet als een manier om geld te verdienen.

Apple vindt het belangrijker geld te verdienen aan zijn producten, schrijft Cook. Dat betekent dat er geen profielen worden aangelegd op basis van het email- of surfgedrag van gebruikers, en dat daar dus ook niet aan verdiend wordt.

"We willen dat je jouw gegevens veilig op onze producten of in onze cloud kunt bewaren, zonder dat je bang hoeft te zijn dat we daar geld aan verdienen", aldus Cook.

Geen woorden maar daden

Het blijft niet alleen bij loze woorden, want Apple heeft een flink aantal maatregelen doorgevoerd om de daad bij het woord te voegen. Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk voor Apple om het wachtwoord van je apparaat te omzeilen, iets dat bij andere versies van het besturingssysteem nog wel mogelijk was. Als de politie of andere opsporingsdiensten nu bij Apple aankloppen voor toegang tot een in beslag genomen telefoon, kan het bedrijf daar technisch niets aan doen.

Andere maatregelen

Ook is een grote beveiligingsfout opgelost waarmee persoonlijke data van het apparaat kon worden gehaald zonder de passcode van het apparaat in te voeren, en past Apple het advertentieplatform aan. Dat betekent dat ontwikkelaars geen advertenties meer kunnen sturen die is gebaseerd op informatie van het apparaat.

Versleuteling

Tot slot worden veel meer privégegevens op het apparaat versleuteld. Tot voor kort ging het daarbij alleen nog om email, maar nu worden ook foto's, iMessage-chats en contactgegevens standaard versleuteld. Bovendien heeft Apple de sleutel daarvan niet, zodat de informatie ook niet kan worden opgevraagd door de opsporingsdiensten of gestolen door hackers.

In de aanval, en de verdediging

Met de open brief gaat Apple vol in de aanval tegen concurrenten als Google, die de verkoop van persoonlijke gegevens wel als verdienmodel hebben. Ook hoopt Apple er waarschijnlijk de angst weg te nemen onder gebruikers dat hun gegevens niet veilig zijn bij het bedrijf. Die angst ontstond nadat twee weken geleden bleek dat er honderden naaktfoto's van beroemdheden uit iCloud werden gejat.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten