Slaagt Ubi Soft erin de platform-actie goed naar de pc over te zetten?

In 1989 bracht de Amerikaan Jordan Mechner met de revolutionaire platformgame Prince of Persia uit. Veel lezers zullen zich de voor die tijd prachtige bewegingen van de prins, de Oosterse levels vol valkuilen en obstakels en de mystieke sfeer goed kunnen herinneren. Een nieuw genre diende zich aan, waarbij de klassieke spring- en renactie van de platformer werd afgewisseld met fikse zwaardgevechten. Nu, vijftien jaar later en één geslaagd en één geflopt vervolg verder, komt Ubi Softs Montreal Studios met een nieuw deel uit de sage van de Sprookjes van 1001 Nachten. Prince of Persia was eerder beschikbaar op de console dan op de pc. Het spel is dan ook in alles een consolegame. Grote vraag is of Ubi Soft er er in slaagt de typische consolebesturing (alle knoppen van de controller hebben een functie) naar de pc over te brengen. Natuurlijk kunt u een gamepad aan de pc hangen, maar veel puristen hebben dat liever niet. Daar hoeft u zich echter geen zorgen over te maken: de conversie is prachtig gelukt. Oosterse sfeer De prins is op zoek naar de Sands of Time die verdonkeremaand zijn en op die tocht dient hij talloze obstakels van zwevende bijlen tot rollende balken te omzeilen, puzzels op te lossen en menig vijand een kopje kleiner te maken. U kunt het allemaal het best vergelijken met de Tombraider-reeks, maar dan stukken mooier vormgegeven en talloze malen beter uitgewerkt. Prince of Persia mag zich zonder problemen de best gemaakte consolegame van de afgelopen maanden noemen. Alles klopt in dit spel. Het paleis waarin de actie zich afspeelt, brengt u meteen in de juiste Oosterse sfeer. De animatie en gevechtsequenties zijn zo schrikbarend vloeiend vormgegeven, dat je je afvraagt hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. Niks schokt, geen handeling hapert, alles verloopt in één vloeiende beweging. Ten slotte biedt de gameplay zoveel inventieve vernieuwingen dat u er echt voor moet gaan zitten. Prince of Persia is wat gameplay betreft niet lang, maar wel uiterst bevredigend. U kunt gevechten in slowmotion afwerken, de mooiste combo's uit uw muis halen, met het 'tijdmes' van de prins een verkeerde actie (bijvoorbeeld een val in een gat) met één druk op de knop goedmaken (de tijd loopt terug) en uiterst stijlvol tegen muren aanlopen en aan de gordijnen slingeren. Een waar feest voor het oog en de hersenen, pittig maar zeker niet te moeilijk, mede omdat u voorafgaand aan elk level een korte vlucht over de te volgen route maakt. Echt iets extra's heeft Ubi Soft niet aan de pc-versie toegevoegd. Ubi Soft heeft grafisch de boel flink opgepoetst en klaar gemaakt voor de muis en het toetsenbord, maar er is geen multiplayer, geen extra levels en geen aparte mode. Dat viel echter ook niet te verwachten in het licht van de exclusieve deal die Ubi met Sony sloot. Prince of Persia is namelijk de eerste maanden alleen op de Playstation 2 verkrijgbaar geweest, terwijl een multiformat-release oorspronkelijk op de planning stond. Toch is Ubi Soft er in geslaagd alle cruciale moves via de muis en de pijltoetsen te laten verlopen. En dus zal iedereen snel gewend zijn aan de besturing en kunnen genieten van de prachtige gameplay en de wonderlijke avonturen van de Perzische prins. Conclusie: Laat u onderdompelen in de mystieke sfeer van Perzië en beleef de meest zinnenprikkelende, inventieve en uitdagende avonturen die er de laatste tijd op de pc te beleven zijn geweest. Minimale systeemeisen: Windows 98SE, 800 MHz Pentium III of vergelijkbare AMD Athlon, 256 MB ram, DirectX 9.0 compatibele geluidskaart, 1,5 GB vrije schijfruimte Prijs: € 45 Info: www.ubisoft.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten