Prijs bepalen Software as a Service is lastig

De software-industrie weet niet goed hoe het de prijs moeten bepalen van Saas (Software as a Service) diensten.Uit een recentelijk gepubliceerd onderzoek van Accenture blijkt dat softwareverkopers een moeilijke relatie hebben met SaaS-diensten. Softwareverkopers zien hun omzetten dalen doordat consumenten hun software prijsbewust kopen. Consumenten zijn gewend aan budgettitels en gratis online alternatieven en willen niet meer de volle prijs betalen voor hun software.

Nu steeds meer softwareontwikkelaars hun software als een SaaS-dienst aanbieden, worden softwareverkopers helemaal in het nauw gedreven. Nu al drukken SaaS-diensten op de prijs van traditionele software.

Het bepalen van de prijs van traditionele software is nu al niet makkelijk. Microsfts Windows Vista is een goed voorbeeld. Het besturingssysteem komt in vijf versies (Home Basic, Home Premium, Business, Ultimate en Enterprise) en wordt verkocht via verschillende afzetkanalen en in verschillende afzetgebieden die ieder hun eigen prijsbeleid en specifieke kortingen hebben.

Accenture verwacht dat tegen 2011 SaaS-diensten goed zijn voor een kwart van de softwaremarkt. Maar niemand weet nog hoe de diensten geprijsd moeten worden; misschien per gebruiker, misschien per maand of misschien per minuut. Wat wel zeker is, is dat voor deze nieuwe diensten de traditionele manier van prijsbepaling niet kan worden gehanteerd. De software-industrie moet nieuwe businessmodellen bedenken waarmee ze minstens evenveel - maar liever meer - winst kunnen maken op hun software.

Accenture doet vijf aanbevelingen in zijn rapport. Eén van de aanbevelingen is dat de prijs van een SaaS-dienst moet worden bepaald door middel van duidelijke regels. Verkopers mogen niet meer krankzinnige kortingen geven om hun maandelijkse quota's te halen.


Meer informatie: Accenture 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten