PhysX wordt opgenomen in nVidia's CUDA-techniek

Nu de overname van physicsfabrikant Ageia door nVidia definitief doorgaat, heeft nVidia wat informatie laten vallen over wat het van plan is met de PhysX-engine. De conclusie: GeForce 8- en 9-serie kaarten zullen straks PhysX-berekeningen kunnen gaan uitvoeren.nVidia heeft zelf al een flinke basis gelegd voor het maken van fysieke berekeningen: met CUDA is er een programmeeromgeving voor 'general purpose' applicaties op de gpu, en het is de bedoeling dat PhysX hier naartoe omgezet wordt.

Omdat CUDA-instructies al begrepen worden door de GeForce 8- en 9-serie, betekent dit impliciet dat de PhysX-instructies straks ook door deze gpu's begrepen zullen worden.

We moeten wel de kanttekening maken dat het niet waarschijnlijk is dat de huidige gpu's voldoende rekenkracht bieden om de PhysX-berekeningen naast de zware grafische berekeningen in een 3d-game uit te voeren, maar in een sli- of triple-sli-opstelling zou PhysX via CUDA wel degelijk zinnig zijn.

Een ander interessant punt is dat de overname van Ageia door nVidia nu ook de weg heeft geopend voor PhysX op de PlayStation 4. Ageia heeft al een flinke vinger in de pap gehad bij de Xbox 360 en PlayStation 3, maar een nadeel hiervan is dat PhysX-chip vrij prijzig is -- en dat vertaalt zich naar de verkoopprijs van de console. nVidia zal nu een kant-en-klare chip gaan ontwerpen voor de PlayStation 4 waar ook hier PhysX via CUDA gerealiseerd kan worden. Zo komen de kosten van dit onderdeel een stuk lager te liggen.

TG Daily

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten