PayPal krijgt concurrentie van... Microsoft?

PayPal is vooralsnog ongeslagen kampioen in online betalingsverkeer en zelfs Google's Checkout weet daar weinig aan te veranderen. Nu blijkt dat Microsoft zich met deze markt wil gaan bemoeien, maar met een wat aangepast bedrijfsplan.Microsoft is van plan het direct op te nemen tegen MasterCard en VISA. Het bedrijf wil beginnen met 'micropayments' oftewel microbetalingen.

Om goedkope betalingen aantrekkelijk te maken moeten de kosten van dergelijke betalingen op de schop. VISA en MasterCard halen juist hun inkomsten uit deze doorberekende kosten. Volgens Microsoft moet het mogelijk zijn om in principe betalingen van enkele centen te realizeren met hun micropayments.

Hoe Microsoft dit wil gaan realiseren is niet bekend; een mogelijkheid is dat Microsoft hun huidige Points-systeem gaat uitbreiden. Dit systeem is bekend van de Xbox Live Marketplace en Zune Marketplace. In dit systeem koopt een gebruiker een bundel 'punten' die vervolgens afzonderlijk gebruikt kunnen worden om betalingen te verrichten.

Een andere optie is dat Microsoft de PayPal-kant opgaat en in echte valuta gaat werken. Deze optie is aantrekkelijker aangezien het veel laagdrempeliger is dan een 'points'-systeem. Gebruikers houden een veel beter overzicht over de waarde van items. Mocht Microsoft deze route kiezen en dus met PayPal gaan concurreren, dan is al duidelijk dat de 'micropayments' stukken goedkoper worden dan de tarieven van PayPal (tussen 1.9% en 2.9% van de verkoopwaarde plus $0.30 per transactie).

Ars Technica

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten