Volgens directeur Stanley Woei-A-Sioe van Wasseo is er een grote behoefte aan betrouwbare en integere consulenten voor zoekmachineoptimalisatie, ook wel 'zoekmachinemarketing' genoemd. Zoekmachineoptimalisatie oftewel SEO (Search Engine Optimization) betreft alle criteria waaraan een website dient te voldoen om gevonden te worden op het internet. SEO onderscheidt zich van SEA (Search Engine Advertising) doordat het niet afhankelijk is van betaling aan de zoekmachines.

Bij Google verschijnen de natuurlijke oftewel onbetaalde resultaten links op de zoekresultatenpagina's, terwijl gesponsorde oftewel betaalde resultaten rechts verschijnen. Adwords is het SEA systeem dat Google aanbiedt, terwijl Yahoo haar SEA systeem Yahoo! Sponsored Search noemt.

Volgens Stanley is SEO niet zonder risico. Als een website niet voldoet aan de richtlijnen van de zoekmachine kan de site tijdelijk of permanent uit de zoekresultaten verwijderd worden. Het middel is dan erger dan de kwaal. Stanley noemt verschillende ongeoorloofde SEO methodes: cloaking, link spamming, doorway pages, spamdomeinen, keyword stuffing. Ze komen allemaal neer op het voor de gek houden van zoekmachines en/of mensen. En ze kunnen er allemaal toe leiden dat zoekmachines pagina's van de betreffende website voortaan geheel negeren.

"De veiligste methode om SEO te bedrijven wordt samengevat in de richtlijnen voor webmasters die je op de Google website kunt vinden", zegt Stanley. "Google is nu eenmaal veruit de belangrijkste zoekmachine en kan daardoor de wet voorschrijven op dit gebied."

Malefide SEO consulenten kunnen hun slachtoffers met indrukwekkende referenties en zoekresultaten een rad voor ogen draaien. Referenties op websites kunnen bedrieglijk echt lijken door links te maken naar sites die in werkelijkheid door de consulent zelf zijn gemaakt. Ook hoge zoekresultaten zijn niet zo moeilijk te bereiken zolang de zoektermen weinig gebruikelijk zijn. Het is bijvoorbeeld geen kunst om op een term als "SEO easy" te scoren maar het wordt een heel ander verhaal als je bij een zoekterm als 'vodafone beltegoed' als eerste in het zoekresultaat wilt komen.

Volgens Stanley Woei-A-Sioe moeten klanten kijken naar de conversie die door zoekmachineoptimalisatie kan worden bereikt. Conversie is een mooi woord om aan te geven hoeveel bezoekers op een website doen wat de website-eigenaar van hen verwacht. "Een hogere conversie bereik je niet met SEO alleen, vaak is het een mix van SEO en SEA", zegt Stanley.

Zoekmachine-optimalisatie (SEO) is financieel gezien beter voor de lange termijn en voor termen waarvoor weinig concurrentie bestaat, terwijl zoekmachine-advertenties (SEA) meer geschikt zijn voor de korte termijn en voor termen die vanwege de concurrentie anders niet haalbaar zijn. Ook moet gekeken worden naar de bounce rate van een website; het aantal bezoekers dat de site zonder conversie verlaat. "Wat heeft het voor zin om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken als ze daar vervolgens niks bestellen?",  aldus de directeur van Wasseo.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten