Pageviews niet relevant meer volgens Nielsen

Pageviews golden ooit als de 'gouden standaard' om online populariteit te meten, maar inmiddels zijn er belangrijkere metingen. Nielsen gaat in de toekomst dan ook niet meer gebruik maken van pageviews, maar de tijd die op webpagina's wordt doorgebracht om de populariteit van een site te meten.Dankzij nieuwe webtechnologieën zoals Ajax en streaming video is het aantal pageviews steeds minder relevant geworden. Ajax-sites herladen een deel van de pagina, dus het is mogelijk steeds nieuwe content te tonen zonder dat er een nieuwe pageview nodig is.

Hetzelfde geldt voor het bekijken van streaming video: met één pageview kan een bezoeker minuten lang blijven hangen. Daarom is de pageview als meetmethode voor populariteit verouderd. Belangrijker is hoe lang de bezoeker op een webpagina blijft hangen. 

Nielsen's beslissing om over te stappen op het meten van de tijdsduur komt het bedrijf op flinkt wat kritiek te staan, vooral bij bedrijven die hierdoor lager in de ranglijsten komen te staan. Google daalt bijvoorbeeld van de derde naar de vijfde plaats, terwijl AOL juist van de zesde naar de eerste plek stijgt. In mei wist de AOL-site gebruikers zo'n 25 miljard minuten lang te boeien.

Digital Trends

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten