Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Overheid start campagne voor internetvaardigheid

Een mailtje sturen, internetbankieren, online iets kopen of digitaal je belastingaangifte doen: voor de meeste mensen vormt dit geen probleem. Toch zijn er 1,6 miljoen Nederlanders waarvan de digitale vaardigheden zodanig onder de maat zijn dat ze hoognodig bijgeschoold moeten worden.Het is de overheid die deze taak op zich genomen heeft. Gisteren gaf Frank Heemskerk, Staatssecretaris van Economische Zaken, de aftrap vanhet Internet Boot Camp.
De site en de bijbehorende campagne is onderdeel van het Programma Digivaardig & Digibewust. Internet Boot Camp helpt mensen die wel gebruik maken van internet maar zich digibeet voelen, op weg zodat ze kunnen profiteren van de voordelen van het internet.

Naar schatting 1.6 miljoen Nederlanders (1 op de 10) zijn onvoldoende internetvaardig en feitelijk digitaal analfabeet. Mensen die onvoldoende digitaal vaardig zijn (waaronder veel senioren en laagopgeleiden) maken niet of nauwelijks gebruik van e-mail, gebruiken geen internetsites om te solliciteren en communiceren nauwelijks digitaal met overheidsinstellingen. Basale digitale vaardigheden kunnen echter heel wat opleveren. Zo levert bijvoorbeeld, de vaardigheid om producten online te vergelijken en kopen al gauw een koopkrachtvoordeel op van bijna 90 euro per jaar. Ook sta je sterker op de arbeidsmarkt. Met de nieuwe site kunnen deze mensen volgens staatssecretaris Heemskerk nu gericht werken aan hun eigen internetvaardigheden.

Op dit moment roept nog 84% van de doelgroep de hulp in van hun (volwassen) kinderen (42%), familieleden (37%) en instanties (19%). Ongeveer de helft van de digitaal vaardige Nederlanders fungeert wel eens als 'hulp'. De doelgroep heeft vooral problemen met het invullen van digitale formulieren (14%) en het maken of herstellen van internetverbindingen (10%). Veel vrienden en familie (52%) krijgen regelmatig vragen over internetverbindingen of internet. Ook worden deze zogenaamde 'hulplijnen' regelmatig ingeschakeld om andere internetproblemen op te lossen zoals het downloaden van programma's (36%), het beveiligen van de computer tegen virussen en spam (34%) en foto's uploaden (30%).

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie