OPTA wil beltarieven overzichtelijker

De belangrijkste tariefinformatie bij een telefoonabonnement moet voor de consument op één webpagina van de telecomaanbieder te zien zijn, zodat de kosten niet alleen duidelijker, maar ook beter te vinden worden. Ook zijn abonnementen zo beter te vergelijken.

Dat schrijft minister Van der Hoeven vandaag aan de Tweede Kamer.

Onderzoek van OPTA en Economische Zaken laat zien dat veel consumenten in de wirwar van tarieven moeite hebben met het vinden van tariefinformatie voor bijvoorbeeld hun mobiele telefoonabonnement - en dat levert soms onwelkome verrassingen op, bijvoorbeeld omdat mensen niet weten dat een gesprek per minuut wordt afgerond in plaats van per seconde.

Een consument die wil weten wat hij gaat betalen voor het bellen naar 0900-nummers, klantenservices, het bellen naar een bepaald land of bellen binnen/buiten de bundel moet die informatie straks voor zijn abonnement op één plek kunnen vinden.

Telecomaanbieders ontvangen deze week een brief van OPTA en EZ waarin de nieuwe regels staan uitgewerkt. OPTA gaat deze verplichting handhaven. Daarnaast wordt door Van der Hoeven wettelijk geregeld dat telecomaanbieders basale tariefinformatie tijdens een bestelproces actief onder de aandacht van de consument moeten brengen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten