abonneren

OpenGL 4.0 aangekondigd

DirectX verliest steeds meer terrein, zeker op het mobiele vlak. En dat terwijl open standaarden als OpenGL (graphics), OpenAL (audio) en OpenCL (parallel processing) steeds populairder worden. OpenGL is inmiddels aan versie 4.0 aanbeland en mikt expliciet op DirectX.OpenGL 4.0 brengt een waslijst aan nieuwe features mee, zoals texture swizzling en tesselation.
Hiermee hoopt de open standaard langzaamaan DirectX als dominante pc-standaard te kunnen verdrijven. Hoewel OpenGL 4.0 nog niet zo compleet is als DirectX 11, heeft het één groot voordeel: het draait ook op low-end hardware. OpenGL 4.0 integreert ook veel beter met OpenCL, dat voor gpgpu-bewerkingen gebruikt wordt door ATI en nVidia.

Belangrijker is dat OpenGL ES inmiddels de standaard aan het worden is in het mobiele vlak. Microsoft heeft hier flinke kansen laten liggen. Zo ondersteunen de iPhone, iPad, webOS en Android vrijwel allemaal de OpenGL ES-standaard. Microsoft zal hier met Windows 7 Phone Series verandering in aan proberen te brengen, maar is dat nog op tijd?

CrunchGear

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie