Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

OpenGL 4.0 aangekondigd

DirectX verliest steeds meer terrein, zeker op het mobiele vlak. En dat terwijl open standaarden als OpenGL (graphics), OpenAL (audio) en OpenCL (parallel processing) steeds populairder worden. OpenGL is inmiddels aan versie 4.0 aanbeland en mikt expliciet op DirectX.OpenGL 4.0 brengt een waslijst aan nieuwe features mee, zoals texture swizzling en tesselation.
Hiermee hoopt de open standaard langzaamaan DirectX als dominante pc-standaard te kunnen verdrijven. Hoewel OpenGL 4.0 nog niet zo compleet is als DirectX 11, heeft het één groot voordeel: het draait ook op low-end hardware. OpenGL 4.0 integreert ook veel beter met OpenCL, dat voor gpgpu-bewerkingen gebruikt wordt door ATI en nVidia.

Belangrijker is dat OpenGL ES inmiddels de standaard aan het worden is in het mobiele vlak. Microsoft heeft hier flinke kansen laten liggen. Zo ondersteunen de iPhone, iPad, webOS en Android vrijwel allemaal de OpenGL ES-standaard. Microsoft zal hier met Windows 7 Phone Series verandering in aan proberen te brengen, maar is dat nog op tijd?

CrunchGear

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie