KPN maakte vorige week bekend dat het voor sommige mobiele datadiensten meer geld wil gaan vragen. Andere providers gaan dat ook doen. Hun lot staat echter vast: een echte mobiele internetprovider worden of de boot missen.

Tot vorig jaar juli had ik een Nokia N78. Dat ding had wel gps en wifi, maar je kon het met de beste wil van de wereld geen smartphone noemen. In juli sloot ik een nieuw abonnement af en ontving daarbij de Samsung Galaxy S. Zeker voor iemand die geen smartphone gewend was, is het een prima toestel om de mogelijkheden van mobiel internet te verkennen. Nieuws bijhouden, e-mailen, muziek streamen – vooral voor een ov-reiziger is het een uitkomst. Daarbij hoort echter wel onbeperkt internet. Onbeperkt betekent twee dingen: geen datalimiet en geen onderscheid tussen datadiensten. Net als bij een internetverbinding thuis.

Het is op zich niet verrassend dat KPN dit niet kan leveren en dus beperkingen oplegt. Concurrent Vodafone staat bijvoorbeeld ook geen voip toe. Diensten als WhatsApp zouden het een groot deel van cash cows als sms-berichten overnemen (wat traditioneel de makkelijkste manier voor een telecomprovider is om geld te verdienen). Bovendien belasten zware sites en videodiensten als YouTube het mobiele netwerk te veel. Toch is dit niet de kant die het mobiele internet op zou moeten gaan.

Ik ben persoonlijk best bereid meer te betalen voor echt mobiel internet. Die telefoondiensten mogen ze weglaten, daar gebruik ik Skype wel voor, en sms kan via smsoip of met WhatsApp. Voor internet thuis betaal ik € 20 per maand; voor internet mobiel mag de prijsstructuur best aangepast worden. KPN stelt terecht dat ze van mijn € 3,75 per maand niet de mobiele infrastructuur kunnen onderhouden die mijn gebruik vereist. Als ze zich schikken in de rol van mobiele internetprovider en ongelimiteerde en ongefilterde diensten leveren, ben ik best bereid daar € 15-20 voor te betalen. En jij?

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten