© CIDimport

Online winkelen laat te wensen over

Geplaatst: 29 april 2010 - 08:04

Aangepast: 17 november 2022 - 08:54

Redactie ID.nl

De kwaliteit van online winkelen verbetert nauwelijks. Dat wijst de jongste ICT Barometer van Ernst & Young uit.Zes op de tien respondenten koopt elke maand een product online, 11% doet dit zelfs wekelijks. Van de ondervraagden krijgt 40% vervolgens te maken met fouten, in 2008 was dat 38%. De ergernis top 3 is sinds de vorige meting in 2008 onveranderd: hoge verzendkosten, tijdstip van afleveren en niet op voorraad zijn van het product. Als er iets fout gaat bij het online winkelen is dat meestal een fout bij levering (25% t.o.v. 22% in 2008) of een fout bij de bestelling (12% t.o.v. 11%). Hoge verzendkosten staan nog altijd op eenzame hoogte als het gaat om ergernissen bij het online winkelen (62% t.o.v. 58% in 2008). Het tijdstip van leveren en het niet voorradig zijn van producten leveren ook irritaties op, al is hier wel verbetering zichtbaar. Een ander resultaat uit de ICT Barometer is een verschuiving in het koopgedrag. 73% van de respondenten koopt home entertainment producten zoals boeken, muziek, cd's en dvd's via internet en daarmee stijgt deze productgroep naar de eerste plaats. Daarnaast is het aandeel 'shopping goods' (zoals kleding en schoenen) sterk gestegen van 35% (in 2008) naar 47%. Het vertrouwen in betalen bij online winkels is ten opzichte van 2008 sterk afgenomen met bijna 20%. De ICT Barometer laat daarbij vooral zien dat het vertrouwen per online winkel sterk wisselt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat tweederde van de online kopers let op de aanwezigheid van het 'Thuiswinkel Waarborg', het keurmerk van bedrijven die via internet verkopen. Hun aantal is met 50% toegenomen ten opzichte van 2008.

De kwaliteit van online winkelen verbetert nauwelijks. Dat wijst de jongste ICT Barometer van Ernst & Young uit.

Zes op de tien respondenten koopt elke maand een product online, 11% doet dit zelfs wekelijks. Van de ondervraagden krijgt 40% vervolgens te maken met fouten, in 2008 was dat 38%. De ergernis top 3 is sinds de vorige meting in 2008 onveranderd: hoge verzendkosten, tijdstip van afleveren en niet op voorraad zijn van het product. 

Als er iets fout gaat bij het online winkelen is dat meestal een fout bij levering (25% t.o.v. 22% in 2008) of een fout bij de bestelling (12% t.o.v. 11%). Hoge verzendkosten staan nog altijd op eenzame hoogte als het gaat om ergernissen bij het online winkelen (62% t.o.v. 58% in 2008). Het tijdstip van leveren en het niet voorradig zijn van producten leveren ook irritaties op, al is hier wel verbetering zichtbaar.

Een ander resultaat uit de ICT Barometer is een verschuiving in het koopgedrag. 73% van de respondenten koopt home entertainment producten zoals boeken, muziek, cd's en dvd's via internet en daarmee stijgt deze productgroep naar de eerste plaats. Daarnaast is het aandeel 'shopping goods' (zoals kleding en schoenen) sterk gestegen van 35% (in 2008) naar 47%.

Het vertrouwen in betalen bij online winkels is ten opzichte van 2008 sterk afgenomen met bijna 20%. De ICT Barometer laat daarbij vooral zien dat het vertrouwen per online winkel sterk wisselt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat tweederde van de online kopers let op de aanwezigheid van het 'Thuiswinkel Waarborg', het keurmerk van bedrijven die via internet verkopen. Hun aantal is met 50% toegenomen ten opzichte van 2008.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten