Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Online gamers geliefd doelwit cybercriminelen

De schade die online gamers oplopen door cybercrime loopt in de miljoenen, meldt internetbeveiliger G DATA. Cybercriminelen hebben het vooral gemunt op inloggegevens, die op de zwarte markt zelfs meer opbrengen dan creditcardgegevens. Bovendien zal door de steeds professioneler wordende cybercrime de schade dit nieuwe jaar alleen maar oplopen.Cybercriminelen hebben het afgelopen jaar massaal het oog laten vallen op online gamers. Gamers die online gaan zonder actieve virusbeveiliging of firewall lopen hierdoor enorme risico's.
Tijdens de gamesessie kan elk type schadelijke code worden geplaatst en worden gegevens gekaapt zonder dat de gebruiker het in de gaten heeft.

Hoe meer spelers, hoe aantrekkelijker het voor cybercriminelen is om malware te plaatsen op p2p file-sharing sites. Die malware wordt dan verstopt in wat op het oog patches en cheats voor games zijn. G DATA heeft de afgelopen weken patches, wall hacks en cheats voor de 10 bestverkochte games geanalyseerd en de resultaten waren op zijn minst verontrustend: meer dan de helft(!) van alle bestanden bevatten schadelijke code. Zoals te verwachten was, bleek de bestseller World of Warcraft het primaire doelwit.

De handel in en diefstal van inloggegevens zijn uitermate winstgevend. Criminelen verdienen meer aan deze informatie dan aan de handel in gestolen creditcardgegevens. Computers van actieve online gamers zijn extra waardevol voor botnetbeheerders, omdat deze doelgroep bij uitstek krachtige computers heeft en lange perioden achtereen online is. Het merendeel van de actieve online gamers deactiveert zijn firewall en antivirussoftware om haperingen in de game te voorkomen. Juist deze onbeveiligde ports zijn de ideale toegangsroute voor malware.

In 2008 kunnen gamers meer aanvallen van cybercrime verwachten dan ooit daarvoor. Het aantal password spies gericht op online gamers overschrijdt zelfs nu al het aantal Banking Trojans. Het gebruik van 'wegwerp Trojans' (Trojaanse paarden die eenmalig worden gebruikt, daarna aangepast en opnieuw in omloop gebracht) op fora voor gamers zal ook toenemen.

"Hoewel het moeilijk is het exacte bedrag te noemen, loopt de financiële schade door aanvallen op online games zeker in de miljoenen," aldus G DATA. "Tel daarbij de schade op door vijandige overnames van computers - zoals door integratie in een botnet of door de diefstal van creditcard- en bankgegevens - en de schade loopt in de miljarden."

Geschreven door: Annemarie Korevaar op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie