Onderzoek: Bloggen over muziek verdrievoudigt verkoop

© CIDimport

Onderzoek: Bloggen over muziek verdrievoudigt verkoop

Geplaatst: 8 februari 2008 - 08:02

Aangepast: 17 november 2022 - 08:43

Redactie ID.nl

Uit een recente studie blijkt dat er een verband is tussen de hoeveel blogberichten over een muziekalbum en de online verkoopaantallen. De onderzoekers volgden acht weken lang 108 muziekalbums. Zij concludeerden dat het aantal blogberichten over een muziekalbum kan voorspellen hoe goed dat album verkoopt.

Uit een recente studie blijkt dat er een verband is tussen de hoeveel blogberichten over een muziekalbum en de online verkoopaantallen.De onderzoekers volgden acht weken lang 108 muziekalbums. Zij concludeerden dat het aantal blogberichten over een muziekalbum kan voorspellen hoe goed dat album verkoopt. De onderzoekers vermoeden dat het aantal MySpace-vrienden dat een bepaalde band heeft een soort populariteitsmeter is die ook medebepalend is voor de verkoopaantallen.

Uit analyse naar de effecten van verschillende media, zoals blogs, sociale netwerkdiensten, reviewsites, online media en print media, blijkt dat blogs de meeste invloed hebben op de verkoopaantallen. Wanneer er meer dan 40 "echte" blogberichten over een muziekalbum van een indie-artiest gaan dan liggen de verkoopaantallen drie keer hoger dan gemiddeld. Wanneer het een band of artiest is van een grote platenlabel dan liggen de verkoopaantallen zelfs vijf keer hoger dan gemiddeld. Wanneer er meer dan 250 blogberichten over een muziekalbum gaan dan liggen de verkoopaantallen zes keer hoger dan gemiddeld, ongeacht of het een indie-band is of een commerciële.

Het is het eerste serieuze onderzoek naar de impact van blogs op de muziekindustrie. De omvang was te beperkt om representatief te zijn. In plaats van dat de onderzoekers de industriestandaard Neilsen SoundScan gebruikten voor de verkoopaantallen, gebruikten ze de salesranks van online winkel Amazon. Ook de keuze voor de blogs was beperkt. Alleen Engelstalige blogs "met een zekere autoriteit" werden gevolgd. De autoriteit werd bepaald door een enkele factor; hoeveel links het blog had vanuit de site Technorati.

Ondanks dat de resultaten van het onderzoek niet betrouwbaar zijn, geeft het wel aan dat blogs een belangrijke factor kunnen zijn voor het succes van een muziekalbum. De kans is groot dat muziekbedrijven nu zelf een grootschalig onderzoek gaan beginnen naar de impact van blogs. Het zou namelijk ook interessant zijn om te onderzoeken hoe groot de impact is van negatieve blogberichten op de verkoopaantallen van een muziekalbum.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten