OLPC reorganiseert, wil nieuwe CEO inhuren

Binnen het One-Laptop-Per-Child-project gaan steeds meer stemmen op om de organisatie te reorganiseren. OLPC is op dit moment een academische organisatie met als doel kinderen in ontwikkelingslanden een toekomst te geven; de organisatie wil zichzelf nu veranderen in een commerciële onderneming.Het OLPC-project begon in het medialab van de universiteit van Massachusets (MIT). De achterliggende gedachte was het ontwikkelen van een $100-laptop zodat kinderen in ontwikkelingslanden ook deel uit konden maken van de digitale revolutie en zo betere kansen zouden hebben in hun latere leven.

Het OLPC-project is niet geslaagd in zijn $100-doelstelling, maar mag desondanks toch een succes heten. Ondanks vele tegenslagen en concurrentie van spelers als Intel is de uiteindelijke prijs op ongeveer $188 komen te liggen. Maar de "Give One, Get One"-campagne is een succes geworden: voor elke OLPC die in de ontwikkelde wereld gekocht werd, is er één gratis gedoneerd aan een kind in een ontwikkelingsland. Inmiddels is er een tweede project, OLPC America, dat de goedkope laptops naar studenten in Amerika moet brengen.

Toch wil het OLPC een andere richting inslaan: die van een commerciële onderneming. Er wordt gereorganiseerd op vier afdelingen: fondsen en administratie, marktonderzoek, productie en technologie. Omdat de huidige CEO van OLPC toegeeft in veel van deze terreinen geen expertise te hebben, wordt er gezocht naar een nieuwe CEO. Welke doelstellingen OLPC in de nieuwe vorm wil nastreven is niet bekend...

Digital Trends

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten