Oculus zaait verdeeldheid met nieuwe DRM

Er komt steeds meer kritiek op Oculus en hoe moederbedrijf Facebook omgaat met de Rift. Oculus zou het platform namelijk steeds meer sluiten, waardoor gebruikers bang worden voor een nieuwe 'platform war'.

Het probleem draait allemaal om 'Project ReVive', een hack die door een gebruiker in elkaar is geknutseld en opensource beschikbaar werd gemaakt op GitHub . ReVive was een port waarmee gebruikers van HTC's Vive games konden spelen uit de Oculus Store.
 

REVive en DRM

Oculus heeft inmiddels een patch uitgebracht voor de Rift, die naast een aantal bugfixes ook de ReVive-hack onbruikbaar maakt.

Er is meer aan de hand, want de nieuwe update maakt ReVive vooral onklaar door het toevoegen van DRM aan gekochte apps. Dat betekent dat er ineens copyright op applicaties komt te zitten, waardoor ze überhaupt nooit meer op andere apparaten af te spelen zijn. En dat schiet veel gebruikers in het verkeerde keelgat.
 

'Walled garden'

Oculus is een 'walled garden' aan het bouwen en daar zijn de fans niet blij mee

Ergens is Oculus' stap naar een 'walled garden' logisch. Oculus-oprichter Palmer Luckey heeft altijd gezegd dat het bedrijf geen geld verdient aan hardware. Zelfs met de hoge prijs van € 799,- wordt de Rift nog steeds tegen kostprijs verkocht. Dat betekent dat het bedrijf ergens anders geld aan moet verdienen, en dat zijn apps.

Oculus heeft flink geld betaald voor een aantal grote exclusives, zoals 'EVE: Valkyrie'. Ook daarover ontstond discussie, omdat fans vonden dat exclusieve titels een nieuwe platform-oorlog zouden starten.
 

Piraterij

Gebruikers zeggen tegelijk ook dat Oculus de deur naar piraterij wagenwijd openzet. VR-kijkers moeten namelijk van hacks gebruik maken als ze legaal gekochte games van anderen willen afspelen op de Rift, maar als je toch al aan het hacken bent, waarom zou je dan überhaupt nog betalen voor games?

Zeker in de VR-community schiet zo'n beslissing in het verkeerde keelgat. De gemeenschap geeft over het algemeen veel meer en vaker geld uit aan games, meer dan in gewone gaming.
 

Geen fans van Oculus

Oculus begint steeds minder sympathiek te worden

De irritatie zit vooral bij Oculus-fans van het eerste uur, die het bedrijf 'de verkeerde kant op' ziet gaan. Oculus begon namelijk als idealistische startup, die de Rift via Kickstarter financierde omdat het virtual reality toegankelijk wilde maken voor iedereen. Palmer Luckey heeft meerdere keren gezegd dat het vooral gaat om de content, de applicaties en de video's voor de Rift, en niet om het verdienen van geld. Zelfs nadat Oculus in 2015 werd overgenomen door Facebook bleef Luckey het mantra herhalen. Bovendien bleek Oculus altijd een sympathiek bedrijf te zijn. Het bedrijf deed niet aan gladde PR-praat, maar Luckey was een actieve Reddit-gebruiker die zijn updates in gewone taal plaatste op de Oculus-subreddit. Die bui is de laatste maanden echter flink omgeslagen nu het bestelproces niet helemaal goed meer verloopt. Daar wekt Oculus geen sympathie mee op...
 

Consolestrijd

De situatie doet wat denken aan de strijd tussen Apple en Google, en hun mobiele platformen iOS en Android. Toen Apple het besturingssysteem voor het eerst uitbracht in 2007 kwam er veel kritiek op het bedrijf, omdat dat betekende dat Apple zijn hardware en software samen kon verkopen en gebruikers ook bij zijn product kon houden. Als je immers voor € 100,- aan programma's of apps had gekocht, wordt het niet aantrekkelijk over te stappen naar een ander platform.
 

Hier worden de eerste stappen gezet voor de toekomst van het VR-ecosysteem

Toch is de situatie ook verschillend, omdat Apple destijds nog praktisch het monopolie had op smartphones met een bijbehorende app-winkel. Bij Oculus is dat niet het geval: De Vive van HTC is een serieuze concurrent voor de Rift, en het feit dat er überhaupt een tweede speler op de markt is waar games op af te spelen zijn vinden veel huidige gebruikers belangrijk.
 

Vorm van het ecosysteem

Bij virtual reality was het lang onduidelijk hoe het ecosysteem er precies uit zou komen te zien. Zouden games makkelijk op meerdere apparaten te gebruiken zijn? Makkelijk mee te nemen? Hoe zijn ze te downloaden? Die vragen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een nieuw platform als VR, omdat het in grote mate bepaalt hoe toekomst eruit komt te zien. Hebben we echt nog zin in een nieuwe platform-oorlog? Of willen we goede applicaties die werken waar we willen?

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten