Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

nVidia PhysX alsnog erg cpu-afhankelijk

Fudzilla heeft een opzienbarende ontdekking gedaan over nVidia's PhysX-techniek. Deze techniek moet de processor ontlasten van natuurkundige berekeningen door ze op de grafische chipset uitvoeren, maar nVidia speelt vals. De PhysX-drivers zijn namelijk alsnog behoorlijk cpu-afhankelijk.Fudzilla kwam tot deze conclusie na het draaien van nVidia's eigen'particle fluid'-demo op een GeForce 8800 GT met PhysX-drivers en een originele Ageia PhysX-kaart.
Aanvankelijk leek er geen vuiltje aan de lucht: de gloednieuwe 8800 GT laat meer vloeistofdeeltjes op het scherm zien en bereikt daarbij nog eens hogere framerates (24 fps tegenover 15 fps). Dat zou dus betekenen dat de nieuwe hardware beter presteert dan de oude hardware, wat niet verrassend zou zijn.

Maar tegelijkertijd viel het Fudzilla op dat het systeem als geheel een stuk trager aanvoelde bij het draaien van de demo op de GeForce-kaart. Een blik op het processorgebruik verklaart dit: waar de Ageia-kaart de processor tussen de 30 en 40 procent belast, heeft de processor het een stuk zwaarder met de 8800 GT: hier ligt de belasting ineens tussen de 75 en 80 procent of zelfs hoger.

De aanvankelijke bedoeling van PhysX was het natuurgetrouw emuleren van natuurkundige effecten (physics), iets dat met een cpu weliswaar mogelijk is maar veel efficienter door een gpu gedaan kan worden. Het is daarom opmerkelijk dat nVidia's oplossing zoveel processorkracht nodig heeft.

Om nu eens te zien hoe afhankelijk nVidia's oplossing van de processor is, heeft Fudzilla een tweede test gedraaid waarbij de processor voor 100 procent belast wordt door middel van CPU Burn-In (het programma wordt tweemaal gestart zodat elke core maximaal belast wordt). Vervolgens test Fudzilla de Ageia-kaart en de GeForce 8800 GT met een gloednieuwe physics-benchmark, genaamd FluidMark.

De resultaten zijn interessant: zonder extra cpu-belasting scoort de PhysX-kaart 1753 punten (30 fps) en de 8800 GT haalt 4921 punten (83 fps). Mét volledige belasting van de cpu daalt de score van de PhysX-kaart naar 1282 punten (22 fps), een afname van 27 procent. De GeForce 8800 GT krijgt echter een flinke klap en scoort niet meer dan 1344 punten (22 fps), bijna driekwart minder dan de originele score.

De PhysX-implementatie van nVidia is dus veel cpu-afhankelijker dan verwacht. Waarom dit zo is, is niet duidelijk. Hoe nadelig dit zal uitpakken valt ook moeilijk te voorspellen. In enorm cpu-intensieve games (zoals Crysis) zal de physics-engine dus niet zo goed presteren als nVidia hoopt. Aan de andere kant: de physics-engine scoort nog steeds beter dan de oorspronkelijke PhysX-kaart. De vraag is dan: hoe erg lijdt de grafische performance onder de physicsberekeningen?

Het laatste woord is in ieder geval nog niet gesproken.

Geschreven door: Xander Hoose op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie