Nieuwe Tesla Model X heeft 90 kWh-batterij en 'Falcon'-deuren

Tesla heeft naast de sedan en de sportauto nu ook een stationwagen die volledig elektrisch is. Ruim drie jaar na het uitbrengen van de populaire Model S komt het bedrijf van Elon Musk nu met de langverwachte Model X, een station met een batterij van 90 kWh en een bereik van 413 kilometer.

De nieuwe auto werd woensdag gepresenteerd door Tesla-oprichter Elon Musk zelf.
 

Gezinsauto

De Model X heeft veel weg van zijn sedan-concurrent, de Model S. De X lijkt veel op de S, maar is een stuk groter en dikker. Het gaat niet specifiek om een station-model, maar de Model X is wel duidelijk bedoeld als gezinsauto. Er zitten 7 zitplaatsen in het voertuig, verdeeld over 3 rijen stoelen.
 

Falcon-deuren

Op het eerste gezicht lijkt de Model X ook een heel doorsnee auto, maar dat verandert op het moment dat de 'Falcon wing'-deuren opengaan. Die gaan vertaal omhoog, met scharnieren op meerdere plekken zodat de deuren nergens meer dan 30 centimeter uitsteken buiten de auto. Dat zijn overigens alleen de achterdeuren; de voordeuren gaan op de normale manier open.

De Model X is vierwiel-aangedreven, met een dubbele motor van 262 pk.

© PXimport


 

Specs

Het spannendste aan een Tesla zijn echter natuurlijk de motor en de batterij, en die lijken in de Model X niet teleur te stellen. De batterij heeft een capaciteit 90 kWh, met een vermogen van 2 keer 262 pk. Er komt naast het standaard 90D-model ook een P90D-model beschikbaar dat dezelfde batterij heeft, maar daar 262 pk aan de voorkant en 510 pk aan de achterkant mee haalt, waardoor het model van 0 tot 100 kan in 3,8 seconden - of zelfde in 3,2 seconden als je de 'Ludicrous'-modus aanzet.
 

Veilig

De Model X krijgt daarnaast een aantal features die helemaal in lijn liggen met de volledig elektrische auto, zoals een geavanceerd luchtfilter. Daarmee worden uitlaatgassen van andere auto's op de weg volledig gefilterd - iets dat Elon Musk zelf "een ziekenhuiskamer in een auto" noemt. Bovendien ligt de zware batterij dichter bij de vloer van de auto, waardoor die moeilijker over de kop kan slaan.

De Model X wordt niet goedkoop. De auto's beginnen bij 130,000 dollar, exclusief praktisch alle opties. Europese prijzen zijn nog niet bekend, maar als de auto eenmaal in productie gaat kan het nog wel even duren voor je er zelf in eentje kunt rijden. De productie begint eind 2016.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten