Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Nieuwe Hotmail hobbelig voor e-mailmarketeers

Komende zomer neemt Microsoft wereldwijd een nieuwe versie van Hotmail in bedrijf. Nederlanders zijn al maanden het proefkonijn van Windows Live Hotmail. Consumenten zien alleen een nieuwe gebruikersinterface, maar e-mailmarketeers zitten soms met de handen in het haar.Nederlandse gebruikers van Microsoft Hotmail krijgen de laatste maanden iets minder commerciële e-mail dan voorheen.
Het gaat daarbij echter niet om ongewenste commerciele e-mailberichten, maar juist om mailings waar ze expliciet om hebben gevraagd door zich aan te melden voor de mailinglijst van bedrijven en organisaties. Een grondigde vernieuwing van het e-mailsyteem van Microsoft ligt eraan ten grondslag.

Nederland Microsofts e-mailproeftuin
King Yiu Chu, Manager Hotmail & Subscriptions in Nederland, zegt op de website Emerce.nl: "Sinds 9 november biedt Microsoft in Nederland, als enige land ter wereld, de opvolger van het huidige Hotmail aan. Aan het zogeheten Windows Live Hotmail is alles veranderd ten opzichte van de nu gangbare versie van Hotmail. Gebruikers zien enkel een andere interface, maar ook de onderliggende mailtechniek en spamwerende maatregelen zijn nieuw. Inmiddels is 48 procent van de 6,9 miljoen accounts overgestapt van Hotmail naar Live Hotmail.

De problemen die bulkverzenders van e-mail ondervinden hebben te maken met de nieuwe antispamtechnieken. We hebben een nieuw authenticatiesyteem toegevoegd, op basis van SenderID-technologie, vernieuwen doorlopend de spamfilters en implementeren iets nieuws: een reputatiesysteem."

Het nieuwe reputatiesysteem is de bron van de huidige e-mailproblemen. Volgens King Yiu Chu is dat een lerend systeem. E-mailverzender bouwen als het ware een historie van goed gedrag, of juist niet, op. Mailverzenders waar consequent klachten over komen of die bekend staan als schimmige mailverzenders worden met dit systeem buiten de deur gehouden.

Het systeem is gekoppeld aan de IP-adressen van mailverzenders. Bedrijven die in een nieuw IP-adres in gebruik nemen en grote hoeveelheden e-mail versturen, zijn niet bekend bij het systeem en vertonen daarmee spamgedrag. Dat denkt althans het Microsoft-systeem, ook als het om bonafide bedrijven gaat.

De Hotmail-manager: "Microsoft heeft dus een voorlichtingstaak te vervullen richting bedrijven die veel bulkmail versturen. Zij moeten hun systemen aanpassen op SenderID en het reputatiesysteem. Ja, dat is eenmalig veel werk. Op een aparte site informeren we postmasters met uitvoerige documentatie over de nieuwe systemen."

Outlook 2007 breekt opmaak
De e-mailproblemen doen zich niet enkel voor bij de nieuwe uitvoering van Hotmail. Ook de recente introductie van Microsoft Outlook 2007 wordt door kenners gezien als een stap terug in de tijd. Outlook 2007 heeft moeite met onder meer Cascading Style Sheets, geanimeerde GIF'jes, Flash en invulformulieren. De verklaring ligt in het gegeven dat de nieuwe Outlook HTML-mails niet meer toont met behulp van Internet Explorer-technologie, maar met behulp van de HTML rendering engine van tekstverwerker Word 2007.

In de zomer van 2007 krijgen alle 282 miljoen gebruikers van Hotmail te maken met het vernieuwde systeem. De exacte lanceringsdatum is nog niet bekend.


Bron: Emerce

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie