Nieuw digitaal ecosysteem concurreert met iTunes

Een groep machtige mediabedrijven, waaronder Alcatel-Lucent, Cisco, Comcast, Fox, HP, Intel, Lions Gate, Microsoft, NBC Universal, Paramount Pictures, Philips, Sony, Toshiba, VeriSign en Warner Bros hebben een digitaal ecosysteem ontwikkeld waarmee ze de strijd aangaan met Apple's iTunes.Het consortium van mediabedrijven noemt het nieuwe ecosysteem Digital Entertainment Content Ecosystem (oftewel DECE). In tegenstelling tot de iTunes-winkel waar de online verkoper alle controle heeft over de aangeboden media, hebben in DECE de aanbieders de controle.


"Dit systeem is anders dan het ecosysteem dat Apple gebruikt," aldus DECE-president Mitch Singer. "We hopen dat Apple meedoet met het consortium. We verwachten niet dat Apple ooit stopt met het verkopen van digitale media of dat het ecosysteem van het consortium ooit iTunes geheel vervangt." Singer verwacht wel dat Apple zal schrikken van het "open" DECE-ecoysteem. iTunes is zeer gesloten en veel consumenten hebben problemen met de strengbeveiligde content die Apple aanbiedt in zijn online mediawinkel.

Het consortium heeft een speciaal DECE-logo ontwikkeld waardoor de consument gemakkelijk kan zien welke digitale content compatibel is met het digitale ecosysteem. Het doel van het consortium is om ervoor te zorgen dat consumenten digitale media die ze gedownload hebben net zo makkelijk kunnen afspelen als ware het een gekochte DVD. Het ecosysteem hanteert de leus "één keer kopen, overal afspelen". Consumenten kunnen de gekochte content kopiëren naar mobiele apparaten en tevens de bestanden branden naar een fysiek schijfje.


Meer informatie: Techrader

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten