Nielsen gaat websites rangschikken naar bezoekduur

Statistiekdienst Nielsen/NetRatings stopt met het rangschikken van websites op basis van het aantal paginaweergaves. In het vervolg zal de tijd dat een bezoeker op een site doorbrengt, bepalen hoe hoog het in de ranglijsten terechtkomt. Nielsen meet nu al de gemiddelde tijd dat een bezoeker op een site doorbrengt en het gemiddelde aantal sessies per bezoeker. De statistiekdienst gaat nu ook de totale bezoektijd en het totale aantal sessies per bezoeker bijhouden. Hierdoor krijgen adverteerders, investeerders en analisten een beter beeld van de populariteit van een site.


Gebruikers besteden steeds meer tijd aan het bekijken van online videofilmpjes en veel websites zijn gebouwd met de AJAX-technologie. Deze websites genereren maar weinig paginaweergaves, maar ze kunnen nog steeds heel vaak bezocht worden en zeer populair zijn. Voor deze sites heeft het geen zin om het aantal paginaweergaves als leidraad te nemen. Nielsen denkt dat de bezoektijd veel beter de populariteit van een website aangeeft

Nielsen gaat nog steeds het aantal paginaweergaves bijhouden, maar het zal deze niet meer gebruiken om de site te rangschikken. Volgens Scott Ross, directeur productmarketing bij Nielsen, zijn paginaweergaves nog steeds een interessant gegeven om het bereik van advertenties te bepalen, maar de tijd dat een bezoeker op een site spendeert is een betere indicatie om te bepalen hoe betrokken de bezoekers bij een site zijn. De betrokkenheid van de gebruikers geeft aan hoe populair de site is.


Bron: MSNBC

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten