Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Nederlandse nerd bestaat niet

Als we MTV, Nickelodeon en Microsoft mogen geloven bestaat de Nederlandse nerd niet meer. Negentig procent van de Nederlandse jeugd is verknocht aan internet en 85 procent kan niet zonder e-mail. Daarmee zijn ze koplopers in de wereld. Maar ze hoeven niet zo nodig te weten hoe het werkt. De gemiddelde ‘wereldjongere' die digitale technologie gebruikt, heeft 94 nummers in zijn mobiele telefoon en 78 contactpersonen in zijn Windows Live Messenger. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er respectievelijk 83 en 104. Maar techniek interesseert maar weinig jongeren.

Het zijn slechts enkele van de uitkomsten uit het grootste wereldwijde onderzoek over de werking van technologie op kinderen en jongeren dat door MTV en Nickelodeon in samenwerking met Microsoft Digital Advertising Solutions is gehouden.

Nederlandse jongeren kijken praktisch aan tegen technologie, maar gaan er misschien wel het meest in op van allemaal. Zo'n driekwart heeft een eigen pc, waarvan ruim de helft een laptop is. Bij 88 procent staat er een televisie op de kamer. Wereldwijd worden mobiele telefoon en internet door de meerderheid als onmisbaar gezien, en dat geldt ook in ons land. Wat internet betreft spant Nederland de kroon: 90 procent zegt niet zonder het web te kunnen. Bovendien is 85 procent verloren zonder e-mail. Games blijken echter niet erg aan onze jeugd besteed: alleen Polen en Zwitserland scoren lager.

Opvallend is dat de Nederlandse jongeren in verhouding tot die uit andere landen nauwelijks sociale netwerken opbouwen via sites als Windows Live Spaces, MySpace en Hyves: krap een derde zegt er drie keer per week of meer gebruik van te maken. Slechts 10 procent kan niet zonder, terwijl dat wereldwijd ongeveer een derde is. Het gebruik van instant messaging is internationaal gezien niet laag en niet hoog. De Nederlandse jongere heeft gemiddeld 13 online vrienden die hij niet in levenden lijve kent, terwijl het gemiddelde van álle deelnemers 20 bedraagt. Ondanks de overvloed aan nieuwe communicatiemiddelen geeft een meerderheid in vrijwel ieder land de voorkeur aan een echte, tastbare ontmoeting.

Bij de meeste Nederlandse jongeren is de mobiele telefoon er vooral ook voor de veiligheid: zonder GSM op zak voelen ze zich op straat niet op hun gemak. Bij veel jongens komt er nog iets bij: ze voelen zich dankzij hun telefoontje ook onafhankelijk. De andere digitale media dienen vooral ter ontspanning. Ontspanning is ook het voornaamste doel voor meisjes als ze internet afsurfen, terwijl jongens meer op zoek zijn naar kennis en informatie.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie