Nederlandse breedbandmarkt groeit 6 procent in 2008

© CIDimport

Nederlandse breedbandmarkt groeit 6 procent in 2008

Geplaatst: 12 maart 2009 - 06:03

Aangepast: 17 november 2022 - 08:37

Redactie ID.nl

De Nederlandse breedbandmarkt is in de laatste drie maanden van het vorige jaar met anderhalf procent gegroeid. In totaal zijn er nu 5,765 miljoen consumentenaansluitingen.

De Nederlandse breedbandmarkt is in de laatste drie maanden van het vorige jaar met anderhalf procent gegroeid. In totaal zijn er nu 5,765 miljoen consumentenaansluitingen. Dat staat in Dutch Breedband Q4 2008, een driemaandelijks rapport van Telecompaper.

De breedbandpenetratie per huishouden (ADSL en kabel) kwam per eind december 2008 neer op 79,6 procent (+3,9% ten opzichte van 31-12-2007). De penetratie per 100 inwoners groeide naar 35 procent. Dit lag eind december 2007 op 33,2 procent. Wordt FttH (Fiber to the Home, glasvezel) meegenomen in de berekeningen, dan is de penetratie per huishouden 80,9 procent en per 100 inwoners 35,6 procent.

Tele2 is de provider die de meeste nieuwkomers verwelkomde, gevolgd door Internet van KPN, Telfort en Alice. Gekeken naar het hele jaar is Telfort de grootste groeier, waarbij Alice en Ziggo (exclusief de overgenomen Orange kabelklanten in Q2) de achtervolging inzetten.

Ziggo groeide met ruim 11.000 abonnees in het vierde kwartaal en blijft de grootste aanbieder van breedband (1,408 miljoen klanten). Internet van KPN volgt met 1,129 miljoen DSL-klanten en UPC komt op de derde plaats met 682.500 klanten. De kabelexploitant wist gin de laatste drie maanden Het Net te passeren. Deze ISP bleef steken op 680.000 klanten, omdat het in die periode geen groei wist te halen. Tele2 sluit de top vijf af met 348.500 klanten (+19.000 klanten).

In 2009 zal de breedbandmarkt met zo'n 4 procent groeien, waardoor voor het einde van het jaar de zesmiljoenste breedbandabonnee een feit zal zijn, zo voorziet Telecompaper.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten