Nederlanders geven steeds meer uit aan games
De Nederland markt voor videospellen is de afgelopen vijf jaar jaarlijks toegenomen met meer dan 10%. Dat blijkt uit een rapport van PricewaterhouseCoopers. Naar verwachting zal de totale Nederlandse markt van videospellen toenemen van 315 miljoen in 2005 naar 513 miljoen euro in 2010: een groei van 63%.
Nederlanders geven steeds meer uit aan games
De Nederland markt voor videospellen is de afgelopen vijf jaar jaarlijks toegenomen met meer dan 10%. Dat blijkt uit een rapport van PricewaterhouseCoopers. Naar verwachting zal de totale Nederlandse markt van videospellen toenemen van 315 miljoen in 2005 naar 513 miljoen euro in 2010: een groei van 63%. Binnen de Nederlandse games-markt hebben console games (games voor de spelcomputer) met 41% het grootste marktaandeel. In 2005 gaf de Nederlandse consument 128 miljoen euro uit aan console games, 7,6% meer dan in 2004. De markt van online videospellen groeide in 2005 met maar liefst 38,5% naar 108 miljoen euro. Het marktaandeel van online videospellen liep daarmee op naar 34% van de totale uitgaven aan videospellen. De nog relatief kleine markt van draadloze games groeide in 2005 met 61,5%.
In tegenstelling tot online games neemt de verkoop van pc-games af. PwC verwacht wel dat de verkoop van pc-games vanaf 2007, ondanks dalende prijzen, zal meeprofiteren van de populariteit van online gamen. Want: “De consument die online wil meespelen, zal eerst de betreffende pc-titels dienen aan te schaffen,”aldus een woordvoerder.
Ook worden er in Nederland steeds meer games ontwikkeld. De bekendste Nederlandse games-producent is Guerrilla Games, mede door de voor PlayStation ontwikkelde wereldhit Killzone. Daarnaast braken ondernemingen als Zylom (internetgames), Playlogic (uitgever en producent), Icemobile (mobile gaming) en Streamline Studios door.