abonneren

Nederlander vermijdt stress door online kerstinkopen

Om tijd te sparen en de ieder jaar terugkerende kerststress te ontlopen bestelt twee derde van de Nederlandse internetgebruikers dit jaar de kerstcadeaus op internet. Daarbij vertrouwt men met name op bekende webwinkels. De meerderheid van de Nederlandse internetgebruikers is van plan, kerstcadeautjes via internet te bestellen omdat op die manier stress wordt vermeden (65 procent) en tijd wordt gespaard (69 procent). Dat is de uitkomst van een onderzoek dat in opdracht van de productzoekmachine Twenga.nl onder ruim 3.000 deelnemers in zes Europese landen is uitgevoerd.

Interessant aan dit onderzoek zijn de per land aanwezige verschillen: Zo verwachten bijvoorbeeld consumenten in Frankrijk en Italië duidelijk voordeliger uit te zijn, wanneer de kerstcadeaus via internet worden aangeschaft. In vergelijking met andere Europese consumenten zijn Nederlandse online kopers bijzonder voorzichtig: Slechts elke vijfde Nederlander doet zijn of haar online inkopen tijdens de werkuren vanaf de eigen werkplek op kantoor.

In Nederland bevindt online inkopen zich nog in de opkomstfase - ondanks een relatief sterk ontwikkelde e-commerce-markt. Meer dan 30 procent van de Nederlandse internetgebruikers wil dit jaar meer cadeaus via internet aanschaffen, aldus het Twenga-onderzoek. Daarbij wordt bij het kiezen van de geprefereerde online zaken zeer conservatief te werk gegaan. Verreweg de meeste Nederlandse consumenten met internetaansluiting (64 procent) doen hun inkopen het liefst bij bekende webwinkels. Ongeveer de helft maakt bij het inkopen gebruik van online-shops van bekende winkeliers. Slechts elke vijfde geënquêteerde geeft aan, ook bij onbekende online zaken te bestellen.

Ofschoon de Nederlanders positief staan ten opzichte van online inkopen, heeft men ook bezwaren. Zo vreest 23 procent van de onliners dat de bestelde artikelen niet op tijd voor pakjesavond wordt geleverd. Eén vijfde vreest dat het product mogelijk niet met de beschrijving zal overeenstemmen. Maar als belangrijkste argument tegen online inkopen van de Nederlandse internetgebruikers (52 procent) tegen online inkopen geldt: Men wil de artikelen eerst zien, voordat men deze daadwerkelijk gaat kopen. Op dit punt blijken de consumenten het grensoverschrijdend met elkaar eens te zijn: Ook in andere Europese landen bestaan bij ruim de helft van de geënquêteerden bestaan reserves tegen online inkopen, omdat de producten niet fysiek kunnen worden ervaren.

Niettemin, het internet is en blijft in Nederland een zeer geliefd alternatief voor klassiek winkelen. Vooral boeken (32 procent), Dvd's en Cd's (29 procent) alsmede kleding en accessoires (28 procent) zijn de favoriete producten die door de Nederlandse online bezoekers dit jaar op internet worden aangeschaft. Gemiddeld zijn de Nederlanders in 2008 van plan, geruim 177 Euro per huishouden aan kerstcadeaus te besteden.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

woensdag 28 februari

Laatste reactie

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord