Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Nederlander steeds digitaler

De 'digital lifestyle' van consumenten is nog steeds aan verandering onderhevig. Het gebruik van de mobiele telefoon en breedbandinternet is inmiddels vrijwel verzadigd, maar de penetratie van andere digitale producten neemt nog gestaag toe. Digitale televisie is aan een opmars bezig en is momenteel aanwezig in ruim 40% van de Nederlandse huishoudens.
Deze groei zal nog doorgaan, ook omdat steeds meer mensen televisie zullen gaan kijken via hun mobiele telefoon, meldt Heliview Research.

De digitale consument gebruikt veelvuldig een digitale camera en bewerkt foto's via de computer en internet. Internet wordt steeds vaker mobiel door de snelle groei van het aantal laptops in Nederlandse huishoudens en de mogelijkheid om te internetten via de mobiele telefoon. De dvd-speler en -recorder zijn breed aanwezig in de Nederlandse huishoudens en daarnaast worden al relatief veel films en muziek gedownload of gestreamed via internet. Weliswaar zijn ouderen iets minder geïnteresseerd in de nieuwste generatie producten en stappen later in, maar het blijkt dat ook een groot deel van deze doelgroep mee zal gaan in de digitale ontwikkeling.

Ongeveer de helft van de internetters luistert wel eens naar de radio via internet en circa een derde kijkt wel naar TV op deze wijze. Het gebruik van het internet voor deze communicatiemiddelen wordt vaker toegepast door jongeren, maar dat wil niet zeggen dat ouderen dit niet gebruiken. Circa één op de drie internetters van 55 jaar of ouder luistert naar de radio via internet en bijna 30% kijkt wel eens op deze manier naar TV.

Zo'n 60% van alle internetters is lid van een netwerksite. Ook dit percentage daalt naarmate de consument ouder wordt, maar boven de 55 jaar maakt nog steeds 40% gebruik van een dergelijke site om met anderen te communiceren. Inmiddels wordt het bewerken van foto's door circa tweederde van de internetters gedaan (55% door 55+-ers). En dit zal in de december-cadeaumaand zeker niet minder worden.

Geschreven door: Annemarie Korevaar op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie