Navigatiesystemen komen met contextgevoelige reclame

Navigatiesystemen die in Nederland verkocht worden zullen binnenkort contextgevoelige reclame weergeven. Grote bedrijven als de Albert Heijn en MacDonalds kunnen een contract afsluiten waardoor het navigatiesysteem een reclame laat zien wanneer het apparaat in de buurt van een filiaal komt.Deze techniek staat bekend als 'narrowcasting' en moet voor extra inkomsten zorgen bij de grote navigatiefabrikanten. Deze zien namelijk hun marges flink onder druk door goedkope Aziatische modellen die via supermarkten en bouwmarkten aan de man gebracht worden.

Het navigatiesysteem krijgt bij elke kaartupdate nieuwe reclameboodschappen van de bedrijven mee. Wanneer het navigatiesysteem merkt dat het zich binnen een bepaalde afstand van een deelnemende winkel bevindt, zal het voor korte tijd de reclame op het scherm weergeven om zo de klant te lokken. Ook wordt een knop getoond waarmee in één keer naar de winkel kan worden gereden.

De reclameboodschappen zijn vooralsnog niet zomaar uit te zetten. Wie geen prijs stelt op de reclameschermen zal vermoedelijke een eenmalig bedrag moeten betalen om ze uit te schakelen. Er wordt ook nagedacht om verschillende modellen in de winkel te zetten, met en zonder reclame, waarbij er voor de laatste extra betaald moet worden.

Navigatiesystemen worden vanaf 1 juni met 'narrowcasting' uitgeleverd, wie voor de tijd een navigatiesysteem koopt heeft geluk -- er zijn vooralsnog geen plannen om de techniek ook aan oude modellen op te dringen.

Inderdaad: het gaat hier om een 1-april-bericht! Bedankt aan Hardware.Info en MSN, die in ieder geval deze berichtgeving voor waar aangenomen hebben. :-)

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten