Napster-schip staat wederom op zinken

In lang vervlogen tijden, voor Kazaa en The Pirate Bay, was Napster het illegale bolwerk waar iedereen zijn bestanden uitwisselde. Enkele rechtszaken en een overname later is Napster een gerespecteerde muziekdienst... maar het succes blijft uit.Tijdens de hoogtijdagen van Napster telde de dienst maar liefst 26 miljoen gebruikers. Rechtszaken en interventies van de RIAA maakten een einde aan de populaire site en oprichter Shawn Fanningzag zich genoodzaakt de site voor een schijntje ($5 miljoen)te verkopen aan de baas van Roxio, Chris Gorog.

Deze had grote plannen met de merknaam: Napster moest een legitieme muziekdienst worden en zou daarmee goud geld verdienen.

Helaas voor Gorog waren zowel Apple (iTunes) als RealNetworks (Rhapsody) hem voor en was de markt min of meer verdeeld tegen de tijd dat Napster 2.0 zijn lancering beleefde. De dienst maakt nog steeds geen winst en kent slechts 760.000 abonnees, tegenover 1.9 miljoen abonnees voor Rhapsody.

Niet alleen de aanhoudende verliezen zijn een kopzorg voor Napster, nu begint de onvrede bij de aandeelhouders ook tot problemen te leiden. Kavan Singh, de 26-jaar oude eigenaar van een Amerikaanse ijscoketen, heeft het plan opgevat Gorog buiten de deur te werken. Samen met twee andere collega's wil hij van Napster weer een machtig merk maken. Singh denkt dat Napster's grootste probleem in de reputatie zit. In de industrie zou Napster nog steeds synoniem staan met 'illegaal' dus moet er iets gedaan worden om het imago op te poetsen.

Een van de ideeën van Singh is om Napster te verkopen, wat een gunstige zet zou zijn voor de aandeelhouders. De meest interessante kandidaat is concurrent RealNetworks, die dan zijn abonneebestand flink zou kunnen uitbreiden en concurrentiepositie ten opzichte van iTunes flink zou kunnen verstevigen. Of het Singh lukt om Gorog uit zijn zetel te wippen moet blijken op 18 september, wanneer de volgende aandeelhoudersvergadering van Napster gepland is.

DailyTech

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten