MySpace haalt Yahoo in met online advertenties

Yahoo heeft zijn positie als leider in de markt van online advertenties verloren aan het sociale netwerk MySpace.MySpace had samen met alle andere sites van Fox Interactive in juni 56,8 miljard bekeken advertenties. Op de sites van Yahoo werden er in die periode 53,1 miljoen advertenties bekeken.


De gegevens zijn afkomstig van het webanalysebedrijf ComScore. Uit de data van ComScore blijkt duidelijk de razendsnelle groei van MySpace wat betreft het aantal bekeken advertenties. Maar het lukt MySpace maar niet om adverteerders zo ver te krijgen dat ze net zulke hoge tarieven betalen voor advertenties als dat ze bereid zijn te doen op de sites van Yahoo.

"Sociale netwerken krijgen wel de advertentie-impressies maar niet noodzakelijk de advertentie-inkomsten," aldus Colin Gilis, analist bij Canaccord Adams.

MySpace's tarieven per duizend paginaweergaves (CPM) liggen significant lager dan die van Yahoo. Maar volgens MySpace komen zijn advertentietarieven snel in de buurt van de tarieven die concurrenten als Yahoo, AOL en Microsofts MSN aan klanten berekenen. Het aantal bekeken advertenties op MySpace steeg in juni met 12 procent vergeleken met de maand daarvoor.

Het is nog te vroeg om met zekerheid te zeggen dat MySpace Yahoo heeft ingehaald. Maar het is wel duidelijk dat het marktaandeel van Yahoo in de online-advertentiemarkt langzaam aan het dalen is. Het zal niet lang meer duren voordat een concurrent Yahoo definitief van de troon stoot.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten