De sociale netwerkdienst MySpace gaat de komende tijd shoppen naar start-ups. Door de financiële crisis zijn een groot aantal start-ups miljoenen dollars goedkoper geworden.MySpace-baas Chris DeWolfe ziet dat websites die een half jaar geleden nog tussen de $200 en $300 miljoen waard waren nu zonder geld zitten en bereid zijn om zichzelf voor minder dan een tiende van de prijs te verkopen. Een aantal Web 2.0 start-upsheeft zelf de stap richting MySpace genomen in de hoop dat MySpace ze overneemt. DeWolfe verwacht dat de komende maanden de waarde van de websites nog meer zal dalen.



Bij de aankoop van Web 2.0 start-ups kijkt DeWolfe vooral of ze aansluiten bij de groeistrategie van MySpace. De sociale netwerkdienst wil uitbreiden op de internationale markt, zijn muziekdienst verder doorontwikkelen en applicaties voor mobiele telefoons ontwikkelen. MySpace werd zelf in 2005 voor $580 miljoen gekocht door News Corp van de mediamagnaat Rupert Murdoch.

DeWolfe zegt dat er op dit moment geen start-ups zijn waar hij bovengemiddeld in is geïnteresseerd. Twitter is in ieder geval een webdienst waar hij geen interesse in heeft. Facebook, de grote rivaal van MySpace, is in gesprek met Twitter over een eventuele overname.

Start-ups moeten het in hun begin jaren vooral hebben van investeerders. Deze zitten nu zelf in een moeilijke situatie en zijn niet bereid geld te stoppen in onzekere activiteiten. In het derde kwartaal van dit jaar werd zeven procent minder geld geïnvesteerd in start-ups dan in het kwartaal daarvoor. Insiders verwachten dat deze trend doorzet aangezien pensioenfondsen en andere financiële instituties op hun beurt weerd minder bereid zijn geld uit te lenen aan durfkapitalisten en investeerders.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten