Muziekindustrie moet het internet omarmen

De muziekindustrie moet de "donkere kant" van het internet accepteren en omarmen wil het kunnen overleven. Alleen door het internet te accepteren kan het een poging ondernemen om internetpiraterij effectief te bestrijden.De muziekindustrie kwam in zonnig zuid-Frankrijk bij elkaar voor zijn jaarlijkse bijeenkomst. Opmerkelijk was dat een aantal directeuren voor het eerst in jaren voorzichtig optimistisch waren. Nieuwe deals met Nokia, Amazon en MySpace zorgden voor een glimlach op de gezichten van de directeuren.


Critici vinden echter dat de muziekindustrie nog te weinig doet om de controle over de online distributie van muziek weer in handen te krijgen. Volgens critici zou de muziekindustrie goed moeten kijken naar hoe internetpiraten werken om te zien hoe de online verkoop van muziek gedaan moet worden.

De muziekindustrie doet al jaren wanhopige pogingen om zijn content online te beschermen door de mensen die het illegaal up- en downloaden voor de rechter te slepen. Deze aanpak is een PR-fiasco en er zijn tegenwoordig meer piraterijsites dan ooit tevoren. De nieuwe strategie van de muziekindustrie is om samenwerkingsverbanden aan te gaan met online retailers.

Uit onderzoek blijkt dat vorige jaar van alle muzieknummers die gedownload werden 95 procent illegaal was. Dit komt neer op meer dan 40 miljard bestanden. Vorige jaar daalde de totale verkoop van muziek met zeven procent vergeleken met 2007.

Critici roepen de muziekindustrie om te experimenteren met nieuwe technologieën in plaats van wanhopige pogingen te doen om deze via de rechter tegen te houden. De meeste innovatie komt vanuit de "donkere kant" van het internet. De muziekindustrie moet naar internetpiraten kijken om te zien hoe het kan overleven in de digitale wereld. Consumenten zullen alleen illegale downloaddiensten verruilen voor legale webwinkels indien deze beter, gemakkelijker en gebruiksvriendelijker zijn.

Een van de meest uitgeproken critici tijdens de bijeenkomt in Cannes was David Eun van YouTube. Hij zei dat partners zijn betekend dat je samenwerkt en niet dat je er van uit gaat dat de andere partij je probeert te belazeren. De muziekindustrie denkt teveel vanuit eigen belang en riskeert daarmee dat partners weglopen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten