Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Muziekindustrie beraadt zich over drm-beveiliging

Een aantal topbazen uit de muziekindustrie is afgelopen weekend in Cannes bij elkaar gekomen om te bespreken of ze misschien moeten stoppen met het gebruik van DRM voor de beveiliging van digitale muziekbestanden.John Kennedy, voorzitter van de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), verwacht dat dit jaar één van de grote spelers in de muziekindustrie zal gaa
n experimenteren met het weghalen van de drm-beveiliging op digitale muziekbestanden. Met het experiment zal gekeken worden of de publiciteit die zo'n actie met zich meebrengt zal zorgen dat de verkoop van niet-beveiligde muzieknummers toeneemt.

Het feit dat de muziekindustrie overweegt om af te stappen van het gebruik van DRM, kan betekenen dat het ook niet meer weet wat het moet doen om de verspreiding van digitale muziek via het internet een halt toe te roepen.

De muziekindustrie bleef star vasthouden aan zijn ouderwetse manier van muziekdistributie omdat het zich lange tijd voor de gek liet houden door technologiebedrijven die elke keer ‘hacker proof' drm-beveiligingen beloofden. Ondanks dat de praktijk heeft bewezen dat dit soort wondertechnologieën niet bestaan, denkt de RIAA (Recording Industry Association of America) nog steeds dat het de strijd kan winnen door kostbare rechtszaken. Deze rechtszaken hebben echter ook een negatief effect op het imago van de RIAA.

De RIAA is van mening dat striktere regelgeving het antwoord is op de groeiende markt van online muziek. Maar de RIAA heeft steeds minder goodwill bij de online consument. Zeker wanneer de consument te horen krijgt dat hij gekochte muzieknummers niet mag overzetten naar een apparaat in de woonkamer of dure cd's mag kopiëren voor persoonlijk gebruik.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie