© CIDimport

Muziekindustrie bang voor iPhone

Geplaatst: 21 januari 2008 - 08:01

Aangepast: 17 november 2022 - 08:44

Redactie ID.nl

Ondanks dat Apple op de MacWorld Expo geen belangrijke upgrades voor de iPhone heeft bekendgemaakt, blijft de trendy smartphone de gemoederen bezighouden.

Ondanks dat Apple op de MacWorld Expo geen belangrijke upgrades voor de iPhone heeft bekendgemaakt, blijft de trendy smartphone de gemoederen bezighouden. Het blijkt dat iPhone-gebruikers meer dan gebruikers van andere smartphones hun apparaat gebruiken om er mee over het internet te surfen en om er online muziek mee te kopen.

Volgens de laatste cijfers van Google kreeg de zoekgigant tijdens de feestdagen afgelopen december meer traffic afkomstig van iPhones dan van andere mobiele apparaten. Opmerkelijk gezien het feit dat de iPhone maar een aandeel heeft van twee procent in de smartphonemarkt en minder dan een procent in de mobiele-telefoniemarkt. Minder bekend is het dat het mooie ontwerp van de iPhone en zijn gebruiksvriendelijke GUI ervoor zorgen dat sommige functies die ook op andere smartphones zitten ook door gebruikers vaker worden gebruikt.

Wanneer ze in de buurt van een WiFi-hotspot zijn, kunnen iPhone-gebruikers digitale muziek direct bij Apple's iTunes-muziekwinkel kopen en downloaden. Apple wil niet bekendmaken hoeveel muzieknummers op deze manier door iPhone-gebruikers zijn aangeschaft. Voor de iPhone op de markt kwam, was het downloaden van muziek naar een mobiele telefoon geen populaire activiteit. Uit een recent onderzoek van M:Metrics blijkt dat maar 20 procent van de gebruikers naar muziek luisteren op hun mobiele telefoon. 83 procent van alle gebruikers download muziek eerst naar de pc voordat ze het kopiëren naar hun mobiele telefoon.

Het feit dat iPhone-gebruikers hun smartphone gebruiken om ermee over het internet te surfen en er muziek mee te downloaden, zorgt ervoor dat de muziekindustrie interesse heeft gekregen in de trendy gadget. In februari komt Apple met zijn SDK (software development kit) waarmee externe ontwikkelaars applicaties kunnen bouwen voor de iPhone. Op dit moment kunnen ontwikkelaars alleen maar webapplicaties voor de iPhone ontwikkelen. De muziekindustrie wacht nu de eerste muzekapplicaties af die er voor de iPhone ontwikkeld zullen worden.

In Europa is bluetooth de meest gebruikte methode om muziek op een mobiele telefoon te zetten. De meeste Europese gebruikers van een mobiele telefoon krijgen nieuwe muziek vaker via de telefoon van een vriend dan via een online muziekwinkel.

Sommige aanbieders van draadloos internet zijn al begonnen met het aanbieden van nieuwe diensten. De Amerikaanse aanbieder Alltel heeft een nieuwe dienst gelanceerd waarmee klanten voor $4 in de maand drm-vrije muziekbestanden die op hun computer thuis staan, kunnen downloaden en streamen naar hun mobiele telefoon. Alltel betaalt voor deze dienst niets aan de muziekbedrijven aangezien het muziek ter download aanbiedt die al van de klant is. Indien er een dergelijke applicatie voor de iPhone wordt ontwikkeld, dan kan dit een nieuwe bedreiging vormen voor de muziekindustrie.

Verkoop Britse iPhone val tegen


Telecomaanbieder O2 en reseller The Carphone Warehouse hebben toegegeven dat het aantal verkochte iPhone in Groot-Brittannië tegenvalt. De beide bedrijven hebben in de eerste twee maanden na de lancering gezamelijk maar 190.000 iPhones verkocht, terwijl ze 200.000 hadden verwacht. Analist Gartner zat er het meeste naast. Volgens het bureau zouden er 350.000 tot 400.000 iPhones worden verkocht.

De reden voor de tegenvallende cijfers is de hoge prijs van de iPhone gekoppeld met een duur abonnement. De Britten zijn gewend dat ze een mobiele telefoon gratis krijgen bij een abonnement. De komst van de iPod Touch heeft er ook voor gezorgd dat minder Britten een iPhone kochten. Bij een aantal resellers krijgen klanten wel een iPod Touch gratis bij een mobiel abonnement.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten