abonneren

Mio MiVue 785 Touch review

De Mio MiVue 785 Touch-dashcam heeft een full-hd-beeldsensor die ook bij slechte lichtomstandigheden duidelijke opnamen maakt. Wij monteerden deze compacte dashboardcamera enkele maanden op de voorruit van onze auto. Hoe dat beviel, lees je in deze Mio MiVue 785 Touch review.

Mio MiVue 785 Touch

Prijs: € 139,-
Website: mio.com
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Eenvoudige werking
  • Duidelijke opnamen
  • Compact en betaalbaar
  • Minpunten
  • Flitspaalupdates alleen via computer
  • Geen echte accu
  • Beperkte desktopsoftware

De Mio MiVue 785 Touch-dashboardcamera is compact, licht en snel te bevestigen. Je kunt de dashcam met zuignap en al verwijderen, of de zuignap op de ruit laten zitten en alleen de dashcam verwijderen. De Sony IMX 323 cmos-beeldsensor (2,19 megapixel) is lichtgevoelig genoeg om ook bij weinig licht duidelijke opnamen te maken. De microfoon voor geluidsopnamen schakel je naar wens in of uit.

Je bedient deze dashcam via het 2,7inch-aanraakkleurenscherm op de achterkant. Bewegings-, schokken- en gps/glonass-sensoren zijn ingebouwd. Optioneel koppel je de apart verkrijgbare MiVue A20 full hd-achteruitrijcamera via een zeven meter lange usb-kabel aan de MiVue 785 Touch. Alle opnamen worden gecentraliseerd op het geheugenkaartje van de MiVue 785, in aparte mappen gelabeld ‘F’ en ‘R’ voor front- en rear.

Ook kan deze dashcam je waarschuwen bij snelheidsbeperkingen en verkeerscamera’s. Die informatie is afkomstig van de navigatiesystemen van Mio en worden gratis maandelijks bijgewerkt.

Veilig rijden

De MiVue 785 Touch kent verschillende bijkomende veiligheidsfuncties, te vinden via het menu Veilig rijden. Die dien je één voor één expliciet in te schakelen. Mogelijk heeft je auto sommige ervan zelf al en dan is het uiteraard storend ze ook nog een keer op de dashcam te gebruiken.

Forward Collision Warning System of FCWS waarschuwt je bij traag verkeer - zoals in een file - dat je met je wagen te dicht komt bij het voertuig voor je. Lane Departure Warning System of LDWS waarschuwt je als je met je wagen afwijkt van de rijbaan bij snelheden hoger dan zestig kilometer per uur. De waarschuwingen zie je op het scherm en daarnaast kun je ook nog een piep of een gesproken boodschap inschakelen. Die alarmen schakel je voor elke functie apart in.

Verder kan deze dashboardcamera je eraan helpen herinneren dat je bij het verlaten van je wagen je koplampen moet uitzetten. Ook een vermoeidheidsmelding (Fatigue Alert of FA) is van de partij. Die waarschuwt je naar keuze na twee, drie of vier uur rijden.

FCWS en LDWS functioneren alleen correct wanneer je de camera eerst kalibreert via het menu Kalibratie. Je richt de rode lijn die op het scherm verschijnt op de horizon en oriënteert de groene lijn in het midden van de rijbaan. Uiteraard doe je dit in een stilstaande wagen, iets waarvoor Mio je trouwens bij elke start van de camera waarschuwt. Die waarschuwing verschijnt enkele seconden in beeld en kun je niet verwijderen. Of een passagier voert de kalibratie voor je uit. Ze blijft immers maar geldig zolang de dashcam in dezelfde positie op de voorruit hangt. Positioneer je de dashboardcamera opnieuw dan moet je de kalibratie nog een keer uitvoeren.

Het menu Veilig rijden bevat als extra twee ecologische functies. De Eco-aandrijfindicator geeft via kleuren (rood, geel, groen) aan hoe zuinig je rijdt, maar details over het hiervoor gebruikte algoritme geeft Mio niet. De stop-en-ga-functie waarschuwt je bij stilstaand verkeer zoals bij rood licht na tien seconden stilstand dat de wagen vóór je vertrokken is. Deze beide functies zijn eveneens standaard uitgeschakeld, want moderne auto’s hebben die vaak al.

Automatische opnames

Standaard start het opnemen direct na het inschakelen. Opnamen worden verdeeld in videoclips van elk drie minuten, maar dit kun je wijzigen in één of vijf minuten per clip. Als de geheugenkaart vol is worden oude opnamen automatisch vervangen door nieuwe. De resolutie is full hd en dit kun je niet wijzigen.

De g-sensor maakt standaard een noodsituatie-opname bij het detecteren van een plotse schok, een harde bocht of wanneer je te snel rijdt. Deze opnamen blijven bewaard tot je ze handmatig wist. Via de instellingen kies je uit drie gevoeligheidsniveaus voor de bewegingssensor: alleen g-sensor, alleen beweging of zowel beweging als g-sensor.

Je start een gebeurtenisopname handmatig met een vingerdruk op de rode gevarendriehoek rechts op het scherm. Een druk op het fotopictogram maakt een foto met een resolutie van twee megapixels. Dat kan bijvoorbeeld bij verkeersagressie het nodige discrete bewijsmateriaal opleveren.

Door op het camerasymbool aan de linkerkant van het scherm te drukken voeg je een zelf gedetecteerde veiligheidscamera toe aan de database. Je kunt maximaal honderd eigen veiligheidscamera’s toevoegen. Via het instellingenmenu verwijder je die desgewenst achteraf weer.

Koos je er in het instellingenmenu voor om het lcd-scherm altijd aan te laten, dan kun je het handmatig uitschakelen (en weer aan) door kort op de rode stroomknop aan de rechterzijkant van het apparaat te drukken. Door twee seconden op de rode knop te drukken schakel je de dashcam in of uit.

Parkeerstand

De parkeermodus start opnamen wanneer de motor wordt uitgezet, de voedingskabel wordt losgekoppeld of de wagen gedurende vijf minuten niet meer beweegt. Detecteert het systeem een schok, dan maakt het een opname.

Deze modus werkt echter alleen als je de apart verkrijgbare Mio MiVue Smartbox monteert, die de camera voedt zonder gevaar dat de accu leegloopt. De MiVue 785 heeft immers geen echte ingebouwde accu, maar alleen een accumulator van 240 mAh die ervoor zorgt dat de geheugenkaart niet gecorrumpeerd wordt wanneer de voeding uitgeschakeld wordt terwijl de camera nog opnamen aan het wegschrijven is. Na montage van de Smartbox wordt de autolader niet meer gebruikt, maar de montage is wel een karweitje voor een handig iemand die een beetje van autotechniek kent. De 0,5A accu van de Smartbox voorziet de dashcam meerdere uren tot zelfs langer dan een dag van stroom.

Met de apart te downloaden MiVue Manager-software voor Windows en macOS kun je opnamen bekijken, gps-coördinaten in kml-formaat exporteren en video’s delen via Youtube en Facebook. Je ziet de snelheid en ook een g-sensorkaart die gegevens toont in drie assen over de verplaatsing van het voertuig naar voren en naar achteren en omhoog en omlaag.

Flitsers

De database met snelheidscamera’s worden maandelijks bijgewerkt en zijn te vinden op de Mio-website. Ze zijn gratis beschikbaar voor de levensduur van het toestel. In verschillende landen is dit illegaal, reden waarom de database geen gegevens heeft voor Oostenrijk, Georgië, Estland, Frankrijk, Letland, Litouwen, Noorwegen, Zwitserland en Rusland. Wel van de partij zijn België, Nederland, Bulgarije, Tsjechië, Spanje, Denemarken, Hongarije, Italië, Polen, Roemenië, Zweden etcetera.

De installatie gebeurt ietwat omslachtig door het ‘Seepdcam_Data_FEU.bin’-bestand via een pc in de root van de micro-sd-geheugenkaart te kopiëren. Daarna koppel je de dashboardcamera los en sluit hem aan op een usb- of autolader. Dan verschijnt ‘Updating Data…’ op het scherm. Het duurt ruim vijf minuten om de gegevens bij te werken, waarna de dashcam zichzelf uitschakelt en de gegevens bijgewerkt zijn.

Eventuele firmware-updates gebeuren op dezelfde manier: plaats het bin-bestand in de root van de geheugenkaart, koppel de dashcam los van de pc, koppel hem aan een lader en wacht tot het apparaat zichzelf weer uitschakelt.

Tijdens de test ontvingen we één dergelijke update, VS54.06.03.TE1OD.02, met een oplossing voor een accumulator-issue.

Ervaringen

Mio MiVue 785 Touch maakt heldere en duidelijke opnamen, ook als het schemert of donker is. Alleen zijn de nummerplaten niet altijd leesbaar, vooral niet in het donker. We plaatsten een in de ochtendschemering gemaakte voorbeeldopname op Youtube.

Deze compacte, gemakkelijk mee te nemen dashboardcamera vindt zijn gps-positie zeer snel, binnen de twee seconden. Als het apparaat lange tijd niet gebruikt is, kan de gps-fix iets langer duren, maar nooit meer dan een halve minuut. De connectie blijft stabiel, zelfs binnenin een bovengrondse garage.

Standaard schakelt het scherm zichzelf na enkele seconden uit, zodat het niet stoort tijdens het rijden. Alleen bij een gebeurtenis springt het weer aan, bijvoorbeeld een naderende flitspaal of een veiligheidsvoorziening die geactiveerd wordt. Hoelang het scherm oplicht, stel je zelf in via het menu. Desgewenst kan je het scherm ook permanent ingeschakeld houden, of juist nooit aanzetten. De veiligheidswaarschuwingen werken immers ook via gesproken boodschappen of via piepjes, al is het in dat geval misschien niet altijd duidelijk wát er precies aan de hand is.

Gemaakte video’s en foto’s kun je direct op het scherm bekijken, of achteraf op je pc met behulp van MiVue Manager of een willekeurige videospeler-app. Opnamen zijn eenvoudig terug te vinden, dankzij de indeling op datum en tijd in folders voor elke categorie: Video, Gebeurtenis, Parkeren en Foto. Gebruik je de achteruitrijcamera dan zijn de beelden binnen elk van deze folders extra opgedeeld in F- en R-mappen.

De MiVue Manager-software heeft helaas een beperkt aantal functies. Als je bijvoorbeeld een rit wilt volgen op een Google Maps- of Openstreet-kaart dan moet je dit handmatig via het te exporteren kml-bestand doen. Het zou gebruiksvriendelijker zijn als die functie in de MiVue Manager-software geïntegreerd zou zijn.

Conclusie

De Mio MiVue 785 daschcam is compact, eenvoudig te bevestigen en te gebruiken. Het apparaat maakt zeer duidelijke opnamen, ook wanneer er weinig licht is, met geïntegreerde gps- en snelheidsdata. Je kunt er bovendien een apart verkrijgbare achtercamera aan bevestigen.

De dashcam werkte tijdens onze test stabiel en probleemloos. We hadden er eigenlijk geen omkijken meer naar na de initiële configuratie en installatie in onze auto. De desktop-software waarmee je de video’s bekijkt, vinden we wel nogal primitief. Ook heeft deze camera geen echte eigen accu, zodat parkeeropnamen slechts mogelijk zijn met een apart verkrijgbare noodvoeding.

Geschreven door: jozef-schildermans op

Category: Review, Algemeen

Tags: mio, dashcam, Verkeer