Minder storingen iDeal door nieuw banksysteem

Nederlandse banken gaan het online betaalsysteem iDeal minder afhankelijk maken van hun eigen systeem voor internetbankeren. Hierdoor moet een storing in het ene systeem er niet meer voor zorgen dat het andere systeem ook niet meer werkt.

Minister Dijsselbloem van Financiën schrijft dit in een antwoord op Kamervragen over storingen en fraude bij bankieren via het web. De vragen kwamen van Kamerlid Henk Nijboer, naar aanleiding van een recent onderzoek van Allestoringen.nl, waar we op ComputerIdee.nl al eerder over schreven.

Elke vijf dagen storing

Uit het onderzoek van Allestoringen.nl blijkt dat de Rabobank elke vijf tot zes dagen kampt met een internetstoring. Ook banken ING en ABN Amro hebben regelmatig te maken met technische problemen, waardoor klanten niet of nauwelijks meer kunnen internetbankieren.

Volgens Minister Dijsselbloem zijn banken in de tweede helft van het vorige jaar echter stukken beter geworden in het afweren van verstorende DDoS-aanvallen, die vooral in de eerste helft van vorig jaar voor veel problemen zorgden. Het aantal langdurige storingen is hierdoor beperkt gebleven, aldus de Minister.

Malware populair

In zijn antwoord schrijft Dijsselbloem verder dat het aantal fraudegevallen bij internetbankieren ook is gedaald, van 11 duizend over heel 2012 tot tweeduizend in de eerste helft van 2013. Hierbij baseert de Minister zich op cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Volgens de NVB houden criminelen zich minder bezig met phishing, maar proberen in plaats daarvan geld te stelen door malware te gebruiken.  

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten