Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

'Microsofts zoek- en advertentiedienst ronduit slecht'

Voormalig Microsoft-evangelist Robert Scoble, die het bedrijf van binnen en buiten grondig kent, noemt Microsofts zoek- en advertentiediensten ronduit slecht. Kwalitatief gezien zijn ze niet te vergelijken met Googles diensten enScoble ziet geen enkele grond voor Microsofts beweringen dat ze Google inhalen. "Ze hebben recordomzetten en -winsten. Maar de prestaties op internet?
Kom op, zo win je niet. Microsoft: stop met praten. Kom met een betere zoekdienst, maak het advertentiesysteem beter dan dat van Google, maak een betere hostingdienst dan Amazon S3 en kom met een beter ontwikkelplatform en ecosysteem dan Adobe. Maak eens wat diensten die écht innovatief zijn."

Robert Scoble haalt fel uit naar zijn voormalig werkgever in een blogbericht. Hij reageert daarmee op een bericht van Microsoft-medewerker Matthew Weyer die volgens Scoble te hoog van de toren blaast met beweringen over Microsofts webdiensten: "We zijn in de race om te winnen."

'Live' is Microsofts aanduiding voor de verschillende webdiensten.

Microsoft omschreef de opkomst van Google ooit als 'een alarmbel'. Het bedrijf investeerde tot 2005 overwegend in software die via cd's in dozen werd verkocht. De opkomst van webdiensten ging, evenals ooit de opkomst van het web, aan Microsoft voorbij.

In maart 2005 nam Microsoft Groove Networks over en kreeg daarmee een nieuwe technisch directeur in de persoon van Ray Ozzie, een gewaardeerd oudgediende in de IT-industrie. Ozzie, geen bedreven blogger, zette in op de ontwikkeling van webdiensten. Het meetbaar effect daarvan, in vergelijking met Google, overtuigt vooralsnog niet.

Google onderscheidt zich volgens Scoble niet enkel met goede webdiensten, als zoeken en webadverteren, maar ook met hardware. Scoble: "Google's geheime wapen? Het heeft totale controle over de architectuur van het datacentrum. Google schrijft zelf de drivers voor zijn hard disks. En hardware krijgt Google aangeleverd naar zijn eigen specificaties. Heb je je ooit afgevraagd waarom Microsofs Live.com langzamer is dan Google? Hint: omdat Google Microsoft ver overtreft met de uitvoerig van zijn plannen."

Dat de uitrol van zijn webdiensten verre van vlekkeloos verloopt, geeft ook Microsofts Kip Kniskem toe in een blogbericht. "We hebben veel geleerd van Windows Live. Het is niet dood, verre van dat. Er komt een reorganisatie aan en er is een nieuw management. We proberen Windows Live weer aan de gang te krijgen."

Microsoft kampt niet enkel met tegenvallende acceptatie van zijn webdiensten, maar ook met tegenvallend rumoer rondom de lancering van WindowsXP-opvolger Windows Vista.

Het softwarebedrijf investeert 500 miljoen dollar in een reclamecampagne rondom Vista, evenveel als bij de introductie van de eerste Xbox, maar weet de technici nog niet voor zich te winnen. Het beoogde 'wauw'-effect blijft uit.

Grafisch en functioneel gezien is Vista niet uniek, omdat veel 'nieuwigheden' al jaren standaard in Mac OSX zitten. Voorts kan niet alle 'oude XP-hardware' goed overweg met Vista.

Technologieblogger Chris Pririllo besloot vorige maand om zijn nieuwe Windows Vista-systeem te upgraden, naar Windows XP.


Bron: Emerce.nl

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie