Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Microsoft legt laatste hand aan DirectX 10.1

Microsoft heeft een beta van DirectX 10.1 beschikbaar. De nieuwe versie is een update voor de huidige DirectX 10, die pas sinds kort daadwerkelijk door spellen gebruikt wordt. De grootste veranderingen vinden plaats in het audio-gedeelte van DirectX 10.Microsoft heeft een nieuwe technologie bedacht, genaamd XAudio 2. Deze technologie zal het huidige DirectSound gaan vervangen. De techniek is afkomstig uit de Xbox 360 en het zal daarom makkelijker zijn voor gamestudio's om Xbox-games naar het pc-platform te porteren (en andersom).

XAudio 2 maakt multikanaals audio en ruimtelijke effecten mogelijk. Waar Xbox-titels hier al flink gebruik van maken, blijven pc-titels achter als het gaat om het gebruik van geavanceerde geluidstechnieken. Microsoft hoopt dat met de toevoeging van XAudio 2 aan DirectX hier verandering in komt. DirectX 10. 1moet ook beter overweg kunnen met multicore processoren.

In DirectX 10.1 stapt Microsoft ook over op een nieuw shader model. Shader Model 4.1 krijgt nieuwe features, zoals een 'dynamically selective sample pattern' voor MSAA, betere afhandeling van resources en TextureCube Arrays.

The Inquirer

Geschreven door: Xander Hoose op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie