Microsoft lanceert geheel vernieuwde MSN Portal

MSN Nederland presenteert vandaag trots zijn volledig vernieuwde MSN Portal. De softwaregigant weet dat websites als YouTube en Digg erg populair zijn bij de MSN-gebruikers en het heeft daarom goed gekeken naar deze websites toen ze bezig waren met de redesign van de Portal. Nieuw voor de MSN Portal is dat een team van ongeveer 10 redacteuren zelf unieke content gaat verzorgen voor de site.

In het verleden kwam de meeste content op op de Portal van sites waar MSN een samenwerkingsverband mee had. MSN Nederland wil vanaf vandaag meer complete artikelen van eigen hand aanbieden, in plaats van alleen intro's met links naar externe websites.

Bezoekersparticipatie
MSN Nederland voelt de tijdgeest goed aan en gebruikers kunnen op de vernieuwde site op een gemakkelijke manier eigen bijdrages leveren en deze delen met andere MSN-bezoekers. Gebruikers kunnen op verschillende plaatsen reageren op artikelen, maar ook zelf artikelen toevoegen en de artikelen van andere bezoekers beoordelen.

MSN moedigt gebruikers aan om te participeren op de Portal door onder andere de nieuwe functionaliteit MSN reporter. Voor deze functionaliteit is goed gekeken naar de populaire community-site Digg. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om zelf nieuwsartikelen toe te voegen, deze te beoordelen en te reageren op de artikelen van anderen. Een andere nieuwe functionaliteit genaamd Soapbox is de MSN-variant van de populaire videosite YouTube en net als op die site kunnen gebruikers zelf videofilmpjes uploaden, bekijken en reageren op de filmpjes van andere gebruikers.

Andere nieuwe functionaliteiten op de vernieuwde Portal zijn MSN FanSearch waar de jonge gebruikertjes van MSN hun eigen fansite kunnen opgeven en MSN Hubs - een soort startpagina.nl - waar gebruikers links naar specifieke interessegebieden zoals voetbal, automerken, celebrities en politiek kunnen vinden en aanmelden.

Op MSN Video zijn concerten van artiesten te bekijken, zoals Beyoncé, Kylie Minogue en John Legend. Om de twee clips wordt een advertentie getoond. De clips worden door een redactie geselecteerd.

Betaalde participatie
Vorige week maakte MSN bekend dat het voor de Games Portal een nieuw betalingssysteem heeft ingevoerd. Ontwikkelaars van games op MSN Games krijgen vanaf nu een percentage van de omzet die MSN Games binnenhaalt, gebaseerd op hoe populair de game is en hoe veel werk de ontwikkelaar er aan heeft. Matthijs Sienot, executive producer MSN Portal Nederland, denkt dat ‘shared revenu', zoals dit betalingssysteem heet, op termijn ook gebruikt gaat worden om de ‘heavy users' op het MSN Portal te belonen voor hun werk en toewijding.

Paard van Troje?
Recent bleek dat 70 procent van de aangemelde nieuwsberichten op Digg afkomstig is van maar 30 of 40 toegewijde gebruikers van die website. Ook YouTube wordt gevuld door een zeer kleine groep fanatieke gebruikers. Dit zorgt er voor dat dit soort community-websites erg afhankelijk worden van de toewijding van een klein groepje gebruikers. Om deze gebruikers aan zich te blijven binden, zullen community-sites op korte termijn een percentage van hun omzet met deze gebruikers moeten delen. Nu steeds meer websites ‘user generated content' gaan aanbieden en daar dus afhankelijk van worden, is de kans groot dat er straks groepjes ‘heavy content submitters' vormen die zich gaan organiseren en hun diensten aanbieden aan de hoogste bieder. Afgewacht moet worden of MSN met hun nieuwe focus op user-generated content niet het Paard van Troje - ditmaal gevuld met gehaaide contentleveranciers - binnenhaalt.

De vernieuwde Portal gaat vandaag tussen 17.00 en 18.00 uur live. Kun je niet wachten tot vanavond? Hier is alvast te bèta-versie van de nieuwe site te zien.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten