Microsoft experimenteert met AdSense-alternatief

Microsoft is begonnen met een proef met AdCenter. Daarbij kunnen kleine websites contextafhankelijke advertenties op hun website zetten. De proef werkt volgens het doe-het-zelf-principe. Eerder dit jaar begon er al een afgeschermd pilotproject met een beperkt aantal grotere websites. Vanaf nu wordt de pilot verder opengezet en kunnen geïnteresseerde websitebeheerders zich aanmelden. Exclusiviteit is daarbij niet aan de orde: de websites mogen ook advertenties van rivalen Google en Yahoo op dezelfde pagina tonen.

Dat zal echter lastig zijn: Google verbiedt juist het tonen van advertenties van concurrerende netwerken.

Microsoft heeft deelnemers aan het AdCenter-programma via een brief op de hoogte gebracht. Wie wil deelnemen zal wel een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen. Opvallend is verder dat Microsoft zich meer dan voorheen richt op de wat kleinere websites. De proef gaat op 21 juli van start waarbij slechts een beperkt aantal deelnemers kunnen meedoen.

Google zit als grootste aanbieder van online advertenties ook niet stil: het bedrijf heeft voor circa 140 miljoen dollar de Russische online advertentieaanbieder Begun gekocht. Begun levert contextafhankelijke advertenties van zo'n 40.000 klanten en maakte daarmee in de eerste vier maanden van 2008 een winst van zo'n 3,4 miljoen dollar voor belastingen. De transactie moet in september zijn afgerond. De huidige eigenaar van Begun is Rambler Media, dat in Rusland één van de grootste webportalen beheert. Rambler krijgt met de verkoop het recht om Google-technologie te gebruiken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten