Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Microsoft Bing verrast skeptici

Over de naam kun je van mening verschillen, maar de eerste berichten over de nieuwe zoektechnologie Bing van Microsoft zijn zeer positief. Microsoft kan het dus wel. Bing werd deze week gelanceerd in de VS door topman Steve Ballmer. Het gaat om de opvolger van Live Search, die tot dusverre nauwelijks kon opboksen tegen Google. In de VS heeft Live Search 8,2 marktaandeel versus Google 64,2 procent. Yahoo is tweede met 20,4 procent. Nederland heeft Live Search tot dusverre helemaal links laten liggen.

Bing gaat op 3 juni in de lucht, maar vanaf 1 juni worden de zoekresultaten al aan Live Search doorgegeven.

Voor Bing is technologie gebruikt van Powerset, een zoekbedrijf dat Microsoft al eens eerder heeft overgenomen. Deze technologie zorgt ervoor dat aan de linkerkant van het scherm gerelateerde zoekresultaten worden weergegeven.

Drukken op zoekresultaten om te kijken of er relevante informatie staat, is niet nodig bij Bing. Een weergave van de tekst is te zien zodra je er met de muis overheen gaat.

Google scoort nog altijd hoger als het gaat om de relevantie van de gevonden resultaten, zo blijkt uit de eerste berichten, maar de Amerikaanse media die de zoekmachine al mochten uitproberen zijn positief.

Net als bij Google kan er worden gezocht naar plaatjes en video's, en ook shopping heeft een belangrijke plaats gekregen. Daarbij plaatst Bing onder meer relevante beoordelingen door gebruikers. Ook wordt rekening gehouden met de locatie van de gebruiker. Om die reden wordt Bing in elk land apart gelanceerd.

Bing is niet de enige zoekmachine die de aanval opent op de hegemonie van Google. Maar de vele Google killers die in het verleden voorbij kwamen hebben het niet gered. Bekende voorbeelden zijn Ask.com en het volledig mislukte Cuil, dat ongeveer een jaar geleden werd gelanceerd.

De kracht van Microsoft is marketinggeld: naar verluidt trekt het bedrijf 80 tot 100 miljoen dollar uit voor promotie. Dat is vier keer het advertentiebudget van Google. Dat zal Bing zeker op de kaart zetten, misschien ten koste van het marktaandeel van de nummer twee Yahoo. Maar Microsoft zal al snel aanlopen tegen de wetmatigheden van het internet: een dominante partij als Google krijg je niet zomaar weg.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie