Meer informatie over ATI's nieuwe grafische chipset

Er valt veel te zeggen over ATI's nieuwe grafische chipset, de R600. De chipset moet de vloer aan gaan vegen met nVidia's G80 (GeForce 8800). De R600 is gebaseerd op de grafische chipset van de Xbox 360, maar dan aangepast aan de hedendaagse pc-markt.De R600 vindt zijn oorsprong in de R500Xenos, oftewel de Xbox 360-gpu. Eén van de grootste verschillen is dat de Xbox 360 maar enkele resoluties aan hoeft te kunnen, waar een pc-chip overweg moet kunnen met een enorm aantal verschillende resoluties. Daarom is de R600 een stuk complexer dan de console-gpu.

De externe geheugencontroller is 512-bit. Deze controller wordt op een bidirectionele ringbus aangesloten, zodat deze effectief op 1024-bit werkt. ATI wil alle shader units aan de gang houden en het liefst met 16 pixels per kloktik. Daartoe zijn er 64 shader units aanwezig, in tegenstelling tot nVidia's 128 shader units. Hoewel dat op papier slechter lijkt, zijn de units veel complexer opgebouwd dan die van de groene concurrent. Simpel gezegd zal de nVidia sneller zijn bij simpele bewerkingen en ATI veel sneller bij complexe bewerkingen.

De uiteindelijke kloksnelheid van de R600 is nog niet bekend, maar zal tussen de 700 en 800 MHz voor de gpu liggen. Dat is vergelijkbaar met nVidia's G80-chipset. Het geheugen draait tussen de 1,8 GHz (gddr3) en 2,2 GHz (gddr4). Door de speciale ringbus werkt het geheugen bijna tweemaal zo snel als bij nVidia, maar of dat in de praktijk ook te merken is is niet bekend. De kaart wordt waarschijnlijk met één of twee gigabyte aan geheugen geleverd, wat ATI in ieder geval een marketingvoorsprong oplevert ten opzichte van nVidia's 640 of 768 MB.

De topkaart wordt in ieder geval monsterlijk: volgens The Inquirer is de kaart minder lang dan de GeForce 8800 GTX maar stukken zwaarder door de massieve koeloplossing. Overigens zal de R600 in tegenstelling tot eerdere berichten niet een enorme energievreter worden: het energieverbruik zal gelijk liggen aan dat van de 8800 GTX, dus tot 220 W.

Waarom de R600 een half jaar te laat is, is inmiddels ook bekend. De eerste chipsetuitvoering had een probleem waardoor de chip niet sneller draaide dan 500 MHz. Bij de tweede versie wilde Multisampling Anti-Aliasing (MSAA) niet werken. Waarschijnlijk zijn deze bugs nu verholpen. Door de bugs heeft ATI nu wel een probleem: er is geen enkele kaart die het op kan nemen tegen nVidia's 8800. De tactiek is dan ook om stilzwijgend toe te kijken hoe nVidia op dit moment de prestatiekroon in handen heeft.

Bron-artikelen hier, hier en hier

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten